Företagets adress på anställds namn

Jag undrar, som ekonomiansvarig, anställd, suppleant. Där bolaget har sin adress registrerad som min hemadress (villa). Nystartat och det sades att det var enklare att ta min hemadress, så fakturorna kommer till rätt ställe direkt. Vilket jag håller med om, väldigt smidigt.

Löper jag några risker, ekonomiskt eller praktiskt, vid en eventuell konkurs eller ekonomiskt obestånd, pga. företagets adress? Det finn inga kopplingar förutom adressen och att jag är anställd tjänsteman, inga aktier eller ägande.

Bör jag skaffa Box adress och adress ändra företaget, lite jobbigare att åka och hämta posten, men kanske säkrare också om någon får för sig att det finns en massa pengar hemma. (finns ej bara massa papper)

MVH: Ekonomen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Du vill veta om du löper några risker om det bolag du är anställd på är registrerad på din villa. Du nämner inte vilken sort av bolagsform det handlar, så i mitt svar inkluderar jag alla möjliga. Du vill veta om det finns några risker om bolaget hamnar på obestånd.

Om villan inte har några kopplingar till företaget, löper du inte några risker. Jag kan dock bara utgå från att det är som du säger, att det inte finns några kopplingar, och jag hoppas då att du inte själv bortsåg något viktigt. Annars behöver du bara beakta att vid utmätning av företagets egendom måste Kronofogden bevisa att egendomen tillhör företaget. Står den på dig kan de få det svårt. I en eventuell konkurs ingår vidare bara egendom som tillhörde företaget. Finns det inte, som du säger, några kopplingar till villan, kan inte villan ingå i konkursboet. Bara om villan exempelvis tillhört företaget tidigare som konkursförvaltaren skulle kunna kräva tillbaka villan, på så sätt att villan hamnar i företaget/konkursboet igen.

Du kan ta hänsyn till detta. Din villa skulle vara säker så länge:

- villan står på ditt namn

- du är villans ägare, du har lagfart

- villan stått på ditt namn under hela tiden företaget existerat

- du bara är anställd

- du inte är ansvarig för företaget

- du inte äger företaget

- du inte köpt villan från företaget

- du inte fått villan på annat sätt från företaget, t ex som gåva osv

- villan aldrig redovisats på företagets konton

- villan aldrig tillhört företaget tidigare

- ingen egendom från företaget använts för att köpa villan

- villan inte pantsatts för företagets skulder

Bara om en skadeståndstalan (t ex pga. redovisningsfelaktigheter) riktades mot dig för något fel du gjort i företaget, är villan inte säker. I så fall skulle din egendom, exempelvis villan, kunna utmätas hos dig, om du inte kunde betala med egna medel (i detta fall behöver dock inte finnas något samband med företagets obestånd).

Du bör nog själv överväga om du hellre vill att företaget skaffar en Box. Men, ja, den är nog mer säkert, för att få bort alla kopplingar till din villa, på så sätt att inga som helst komplikationer behöver uppstå vid företagets obestånd.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare