Företag levererar inte betald produkt och svarar inte på mejl

Jag har beställt och betalat för ett par solglasögon för snart 2 veckor sedan. Har försökt kontakta företaget och de svarade efter 1 vecka och sa att de skulle skickas under veckan men har ännu inte skickats. De har inte svarat på ett enda Mail jag skickat utan bara 1 gång via sociala medier ( har skrivit mer än 10 gånger till dom ) Vad kan jag göra? Har sagt att jag ska resa iväg och behöver få hem det jag betalat för innan jag reser men inget svar längre

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du har beställt och betalat för ett par solglasögon, samt att du inte fått det levererat och att företaget inte längre svarar på dina mejl. I mitt svar kommer jag att utgå från detta och redogöra för olika handlingsalternativ i enlighet med konsumentköplagen.

Vad kan du kräva om företaget inte levererar din vara?

Om du har beställt en vara som företaget inte levererat kan du först och främst kräva att företaget levererar solglasögonen. Av din fråga framgår det att du har klagat på förseningen och krävt att de levererar, samt att de endast svarat dig en gång och inte längre svarar. I andra hand får du häva köpet, vilket innebär att du ska få dina pengar tillbaka och att företaget inte längre behöver leverera varan. Om du vill häva köpet måste du ge företaget en rimlig tilläggstid (sista datum då varan ska vara levererad) i samband med att du klagade på förseningen. Om företaget inte levererar din produkt inom tilläggstiden kan du häva köpet, se här. När köpet hävs ska du få pengarna tillbaka från företaget utan onödigt dröjsmål.

Vad kan du göra om företaget inte svarar på dina mejl?

Det du bör göra är att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN (det är kostnadsfritt) för att få en bedömning av ditt ärende och hur du ska gå tillväga. Dessutom kan du efter 30 dagar från att företaget inte har svarat på dina mejl ta ärendet vidare till prövning, se här.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare