Förening beställer markiser - rätt till hävning vid försening och uteblivet svar?

2017-08-10 i Köplagen
FRÅGA
Vi är en bostadsrättsförening , som har beställt balkong markiser , leverans och montering utlovades 4-6 veckor. Vi är nu inne på 13 veckor . Har försökt kontakta firman , men dom svarar inte varken på tel. Eller mail. Kan vi häva beställningen.
SVAR

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Ja, ni bör kunna häva beställningen.

Vad säger lagen?

Eftersom ni är en förening och inte en privatperson, så räknas ni inte som en konsument, därmed gäller inte konsumentköplagen utan köplagen (KöpL). Säljaren har inte levererat varorna som ni beställt och är därmed i dröjsmål (22 § KöpL). För att ni ska få häva köpet krävs enligt 25 § att dröjsmålet ska ha "väsentlig betydelse" och att säljaren insåg eller borde ha insett detta. Ni måste även meddela säljaren att ni vill häva inom "skälig tid" (29 §). Om ni inte betalat varan ännu så får ni hålla inne betalningen vid dröjsmål, tills varan levereras (42 §).

Tolkning av ert fall

Att säljaren är i dröjsmål är tydligt. För att ni ska få häva köpet, måste dröjsmålet vara väsentligt. Det är lätt för er att hävda detta eftersom 6 veckor är en stor försening. Dessutom har ni inte fått svar, vilket gör att ni inte kan planera hur ni ska göra med markiserna. Detta kan köparen förvänta sig genom att inte svara. Jag vet inte exakt hur er situation ser ut men om ni t.ex. är i stort behov av markiser på grund av krav från boende eller om ni har någon annan anledning varför det är viktigt att köpet går igenom i tid, så talar även detta till er fördel om ni vill häva. Med dessa omständigheter i åtanke så är er rätt att häva stark och det ska mycket till för att säljaren ska kunna stoppa er hävning eller kräva er på betalning om ni inte ännu betalat.

Hur ni kan gå vidare

Det första ni bör göra är att skriva ett mail till säljaren där ni säger att ni vill häva köpet och ta upp det jag skrivit här. Det lättaste är om ni inte betalat ännu. Då avstår ni helt enkelt från att göra det. Om ni har betalat så kräver ni pengarna tillbaka i ert mail. Antagligen löser sig tvisten här.

Om den inte gör det, skriv ett till mail där ni upprepar ert krav och säger att ni tänker lämna in en stämningsansökan om de inte häver köpet. Om de fortfarande inte inrättar sig, så kan ni fylla i en stämningsansökan och skicka till tingsrätten. All info om detta finns här. Jag rekommenderar att ni söker ytterligare rådgivning och möjligtvis representation. Vi på Lawline erbjuder detta genom vår juristbyrå. Mer info om detta finns här.

All lycka till er förening och hoppas att mitt svar är till hjälp. Tveka inte att höra av er till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel Karlsson
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Köplagen (1396)
2021-08-02 Har säljaren handlat i strid mot tro och heder?
2021-07-31 Hur gör man när en vara inte stämmer överens med avtalet?
2021-07-31 Kan köpare åberopa fel när de inte undersökte bilen och den såldes i befintligt skick?
2021-07-31 Fel i vara efter köp, men inte pga. säljaren

Alla besvarade frågor (94603)