FrågaKÖPRÄTTKöplagen08/08/2024

Föreligger fel i vara om en bil inte annonserats med korrekt behörighet?

Hej! Jag köpte en bil privat, betalade handpenning och skickade en kille med tåg för att hämta bilen. När bilen skulle hämtas uppdagades att det krävs C1 körtkort för att framföra bilen. Det står inte i annonsen och den står registrerad som personbil men med för hög totalvikt. Jag som köpare vill inte längre ha bilen men säljaren hävdar att jag måste fullfölja affären då jag skrivit på ett köpekontrakt. Hur gör man?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det inte framgår något annat av de köpekontrakt som du skrivit under regleras din fråga i  köplagens bestämmelser eftersom jag tolkar det som att du köp bilen av en annan privatperson. Eftersom jag inte har tillgång till köpekontraktet förutsätter jag att det inte förekommer något annat än de som gäller enligt lag. Med det sagt ska det observeras att köprätt är ett område som kräver stor tolkning och min tolkning behöver inte stämma överens med en domstols tolkning av situationen.

Vilka regler blir tillämplig?

Som sagt är det köplagens bestämmelser som ska appliceras. Det framgår således två frågor av vikt för den situation. Den ena är om du bär risken för köpet och den andra är om det föreligger fel i varan.

Bär du risken för varan?

Det framgår att om du som köparen bär risken för varan är man skyldig att betala den (12§ KöpL). Risken går på köparen när varan har avlämnats enligt avtal eller enligt 6-7§§ (13§ KöpL).

Enligt 6§ följer det att risken först går över på köparen när man tagit hand om varan dvs. först när varan hämtades (vilket jag tolkar det som inte var möjligt eftersom den krävde C1 kort) vilket innebär att säljaren bär risken för varan (6§ KöpL) .

Föreligger fel i vara?

Bilen ska i fråga om egenskaper stämma överens med det som följer av avtalet. Det framgår att du skrivit under ett köpekontrakt där det enligt min tolkning bör framgå att det är en personbil som inte kräver C1-nivå. Är så inte fallet är det för mig ändå en rimlig tolkning att göra att en personbil som standard endast ska kräva B1 körkort och förekommer högre körkortsbehörighet än det bör det antecknas och påpekas av säljaren på något sätt. Med det sagt följer det för mig att varan möjligen inte kan bedömas vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används eftersom bilen kräver högre behörighet än normalt (17§ KöpL).

Vidare föreligger det även fel eftersom varan inte överensstämmer med uppgifter om varans egenskaper eller användning som lämnats vid marknadsföringen före köpet och det kan antas att detta har inverkat på köpet (18§ KöpL).

Har du uppfyllt din undersökningsplikt?

Av din fråga framgår att det varken har stått i annonsen att bilen krävde C1 kort samt att bilen varit registrerad som personbil med för hög totalvikt vilket gör att den får tolkas som en personbil som krävde standard B1 körkort. En annan tolkning kan såklart göras här.

    Du som köparen får inte såsom fel åberopa fel som du antas ha känt till vid köpet men för mig förfaller det som att du inte kunnat känna till att bilen krävde C1 körkort förens den undersöktes när den skulle hämtas(20§ KöpL).

Vad har du rätt att göra?

Eftersom varan enligt mig kan bedömas som felaktig och det inte beror på något förhållandet från din sida har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet (30§ KöpL).

Detta kräver dock att du reklamerar varan som felaktig så snart som möjligt (32§ KöpL).

Sammanfattningsvis

För mig framgår det som att säljaren inte marknadsfört sin produkt tillräckligt tydligt som en mindre lastbil som kräver C1 körkort. Du själv vill köpa en personbil som man rimligen kan anta endast kräver B1 körkort och du verkar inte heller haft möjlighet att undersöka varan förens du skulle hämta den varpå felet påpekades. För mig innebär detta att det föreligger fel i vara eftersom bilen inte kan vara ägnad för det ändamål för vilket varor i samma slag (personbilar) i allmänhet används eftersom jag tolkar standarden som B1 körkort. Eftersom det så föreligger fel i vara har du rätt att häva köpet om du reklamerar köpet inom en rimlig tid från det att du fick reda på felet. Jag tolkar det som att du redan gjort detta men om inte bör du göra det. När du så reklamerat har du rätt att häva köpet och kräva tillbaka handpenningen

Att observera i denna situation är att den är unik. Det framgår för mig att ex en domstol kan göra en annan tolkning om det föreligger fel i vara, om du bär risken eller inte och om du reklamerat i tid. Som jag dock tolkar det uppfyller du minst kraven för att det är fel i vara och att du inte bär risken eftersom bilen ej hämtats. Det du bör göra är att reklamera och kräva att köpet hävs eftersom det föreligger fel i varan.

Behöver du vidare hjälp i denna situation rekommenderar jag att du kontaktar en av våra jurister! Vilket du kan göra på https://lawline.se/boka

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med eventuella följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare