Fordran på ett AB i konkurs - får jag betalt?

hej,

jag är företagare (ab), och jag har utfört en del arbeten åt ett annat företag (ab), arbeten vars fakturor har förfallit och de har inte betalat de. fick veta att företaget har försatt sig själv nu i konkurs. Finns det någon associationsrättslig grund som jag kan åberopa för att få företaget att betala dessa fakturor??

De hävdar hela tiden om att de inte behöver betala dem, men förstår inte vf de säger så????

Sen så undrar jag hur man kan skydda sig från en sån här situation där jag riskerar att förlora pengar i en konkurs ? Alltså hur kan jag se till så att jag inte förlorar pengar, när ett annat företag går i konkurs som jag har avtal med och sånt???

Kan ni vänligen hjälpa mig?? väldigt väldigt tacksam.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett företag har gått i konkurs ska alla tillgångar omvandlas till pengar och delas ut till företagets borgenärer. Eftersom du har en fordran på bolaget är du borgenär och har därmed rätt till utdelning. Detta innebär tyvärr inte att du är garanterad några pengar eftersom pengarna ska delas ut i en särskild ordning. Här finns det en mängd konkursrättsliga bestämmelser som reglerar vem som får pengar i vilken ordning. Generellt sett kan man säga att om du har någon form av säkerhet, till exempel panträtt i egendom, ligger du högt upp på listan.

Din fordran låter som att det är en oprioriterad fordran, det vill säga en helt "vanlig" fordran utan något särskilt villkor om att du t ex har rätt att ianspråkta deras egendom om de inte betalar. Att ha en oprioriterad fordran innebär att du får betalt först när och om prioriterade fordringsägare har fått betalt. Eftersom det är ett aktiebolag hålls inte aktieägarna personligen ansvariga, vilket innebär att om pengarna tar slut så kan du inte rikta dina krav mot dem personligen.

Jag förstår din frustration här och att du vill kunna säkerställa från början att du får betalt. Men för den typen av upplägg som du beskriver (att utföra tjänster åt ett AB och sedan fakturera) är det svårt att tänka sig ett avtalsupplägg där den du utför tjänsten åt uppställer någon form av säkerhet innan du utför tjänsten. Det är förvisso möjligt, men i praktiken är det nog svårt att få en beställare att pantsätta egendom för en "vanlig" faktura.

Mitt enda förslag är att du i framtida avtalssituationer tar betalt i förskott för att vara helt säker på att du får betalt!

Jag föreslår att du kontaktar konkursförvaltaren som har hand om konkursen, dels för att säkerställa att han eller hon känner till din fordran dels för att höra dig för om hur konkursen går. Du kan vända dig till tingsrätten där du tror att företaget har lämnat in konkursansökan och fråga vem som är utsedd till konkursförvaltare. Om bolaget har säte i t ex Helsingborg så bör du vända dig till Helsingborgs tingsrätt.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare