Fördelning av arv mellan syskon när en av föräldrarna inte är gemensam

Hej Lawline.

Mina föräldrar har gemensamt 2 barn, mig och min helsyster, min pappa har även 2 särkullbarn från ett tidigare förhållande (Mina halvsyskon). Mina föräldrar är gifta. Min mamma har en stor egen förmögenhet i form av fastigheter och aktier som ej ägs gemensamt av mina föräldrar. Om min mamma skulle gå bort först, får ju pappa (maken) ärva henne. Kan det i nästa led alltså göra att mammas förmögenhet delas på 4 barn efter det att pappa i sin tur går bort? Hur kan min mamma göra för att säkerställa så att mina halvsyskon inte tar del av hennes tillgångar? Spelar det någon roll vem som går bort först? Tacksam för Svar.

Vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Allmänna utgångspunkter

För att beräkna den avlidne makens kvarlåtenskap ska först en bodelning mellan makarna förrättas i vanlig ordning när en make avlider (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Vad dödsboet efter den avlidne erhåller vid bodelningen tillsammans med övrig egendom (som inte ingått i bodelningen, exempelvis enskild egendom och särskild egendom) utgör kvarlåtenskapen efter den avlidne. Det är kvarlåtenskapen efter den avlidne som arvsreglerna omfattar. Det är den avlidnes arvingar som får ärva kvarlåtenskapen efter den avlidne. Med arvingar menas den avlidnes barn och barnbarn som är de som får ärva först (första arvsklassen, se 2 kap. 1 § ärvdabalken). Därefter kommer den avlidnes föräldrar som är de som får ärva om det inte finns några barn eller barnbarn samt den avlidnes syskon som får ärva om även föräldrarna är döda och syskonbarn som får ärva om även deras föräldrar är döda (andra arvsklassen, se 2 kap. 2 § Ärvdabalken). Sist kommer mor-och farföräldrar som får ärva om även syskonbarnen är döda eller inte finns och mostrar och fastrar som får ärva om inte heller mor-och farföräldrarna är i livet (tredje arvsklassen, se 2 kap. 3 § ärvdabalken). Inom en och samma arvsklass ska var och en få lika stor del av kvarlåtenskapen. Om det finns särkullbarn som i det här fallet, det vill säga ett barn som inte är gemensam, så har särkullbarnet rätt att få ut sitt arv direkt såvida den inte avstår från att få sitt arv direkt för att istället få ut sitt arv efter att förälderns efterlevande make dör (3 kap. 1 § Ärvdabalken och 3 kap. 10 § Ärvdabalken). Gemensamma barn får vänta på sitt arv tills båda dör. Istället ärver den efterlevande maken det gemensamma barnets andel med fri förfoganderätt. Med fri förfoganderätt menas att personen får förbruka egendomen eller sälja egendomen som den vill. Dock finns det vissa undantag, man får till exempel inte ge bort en stor del arvet i gåva eller testamentera bort egendomen. Det har att göra med att arvet efter den först avlidne ska fördelas till dennes arvingar efter att den som har ärvt med fri förfoganderätt har avlidit.

Om din mamma dör först

Då kommer ni som är deras gemensamma barn få ärva efter att eran pappa har dött och eran pappa ärver då eran andel med fri förfoganderätt. Era halvsyskon kommer då inte få ärva efter din mamma. Utan när eran pappa dör så kommer ni som är deras gemensamma barn få arvet efter din mamma och arvet efter eran pappa kommer fördelas mellan alla syskon. Men saken är den att om det inte finns äktenskapsförord så kommer när din mamma dör och bodelning sker för att beräkna kvarlåtenskapen efter din mamma fastigheterna och aktierna som din mamma äger ingå i bodelningen och din pappa ha rätt till hälften. Din pappas andel kommer då ingå i kvarlåtenskapen efter honom när han dör vilket även dina halvsyskon kommer ha rätt till. Därför är det extremt viktigt att det upprättas ett äktenskapsförord mellan din mamma och din pappa där fastigheterna och aktierna görs till hennes enskilda egendom. Vi kan hjälpa till med att upprätta äktenskapsförord för 2995 kr, klicka här

Om din pappa dör först

I ett sådant fall har som nämnt hans tidigare barn rätt att få ut sitt arv direkt och ni som är deras gemensamma barn får vänta med att få ut arvet tills din mamma har dött och din mamma ärver ert andel med fri förfoganderätt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Vänligen

Alejandra VasquezRådgivare