Fördela del i hus i äktenskapsförord

Hej

Vi fundrar på att gifta oss och jag äger en fastigehet värde ca4milj. kan vi I ett äktenskaps förord eller annat avtal skriva att jag äger 4milj som ingångs värder och all vist/investering efter att vi gift oss skall delas lika, te.x. vi skiljer oss om 5år och värdet är då 5milj äger jag då 4,5milj och min partner 500.000:-?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sådan egendom som den ena parten inte ska få ta del av i en bodelning, måste vara enskild egendom, (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Gifta makar kan skriva äktenskapsförord, som bestämmer vad som skall vara enskild egendom (7 kap. 3 § äktenskapsbalken). Enskild egendom är sådan egendom, som den andra maken inte kommer få ta del av vid äktenskapsskillnaden. Äktenskapsförord måste vara skriftligt, signerat av båda makarna och inlämnat för registrering till Skatteverket för att vara giltigt (7 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Ni kan alltså i ett äktenskapsförord dela upp äganderätten i huset och tillskriva respektive andel till vardera part som enskild egendom.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare