Förbetald - ej levererad - vara vid säljarens konkurs

Hej jag köpte en säng i en butik 20 augusti som va beställningsvara, betalade hela beloppet och det skulle vara en leveranstid på 6-8 veckor. jag har ring företaget flertalet gånger och frågat när sängen ska komma då det gått över tiden. varje gång har dem svarat att dem har haft problem med leverantören, sista gången lovade dem leverans v.49. Den 6 december gick företaget i konkurs. hur kan jag gå till väga för att få tillbaka pengarna? jag pratade med Swedbank och dem sa att när man betalar med vanligt Mastercard kort räknas de som en kontant betalning och kan inte ersättas då dem hävdar att det måste vara ett kreditkort i så fall

MVH Daniel

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din säng ingår inte i konkursen och du har rätt att utfå den om den avskiljts eller på annat sätt individualiserats för din räkning vid tidpunkten för konkursutbrottet. Avskiljande innebär att den inte sammanblandats med konkursboets övriga varor. Det ska klart och tydligt framgå att sängen tillhör dig genom att den till exempel märkts med ditt namn.

Om du hade betalat med ett kreditkort kan du enligt 29 § konsumentkreditlagen ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren och återkräva betalningen den vägen. Det är vad Swedbank hänvisar till. Gäller dock inte för betalkort utan endast i kreditsammanhang.

Är sängen inte avskiljd för din räkning så får du istället anmäla ditt ersättningsanspråk till konkursförvaltaren. Du kan kontakta Kronofogdemyndigheten för att få veta vem som är konkursförvaltare och när konkursen beslutades.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller 08-533 300 04

Niklas JunkerRådgivare