Förbättringar på enskild egendom

Hej, Min fru har gemensamt med sin bror fått en fastighet i gåva som enskild egendom, vi lägger en del pengar och engagemang i fråga om underhåll, renoveringar och skötsel. Min fråga är nu; om jag och min fru skulle gå skilda vägar, ingår fastigheten på något sätt i bodelning oss emellan då ? om inte så har ju jag haft en kostnad för något som jag sedan inte kommer att kunna tillgodogöra mig ? Vidare undrar jag också om min fru själv skulle kunna bestämma sig för att "ge" bort sin del av fastigheten till sin bror eller sina föräldrar varifrån hon och hennes bror fått fastigheten i gåva.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För det första vill jag klargöra att jag tolkar frågan som så att det inte är fråga om en fastighet din fru och du använder som gemensam huvudbostad. Om din fru har fått en fastighet i gåva med villkoret att den ska vara enskild egendom så kommer den inte ingå i bodelningen. Detta gäller oavsett om du har haft kostnader för reparation eller förbättring av fastigheten. Vid en skilsmässa finns det vissa möjligheter att jämka bodelningen om den framstår som oskälig, se 12 kap 1 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). Bestämmelsen tillämpas dock ytterst sällan och det beror mycket på hur din egna förmögenhet ser ut. Dessutom är det en förutsättning för tillämpningen av regeln att det är din fru som har mer giftorättsgods än du vid själva bodelningen.

Angående om din fru har rätt att själva kunna bestämma att ge bort sin del av fastigheten till sin bror eller sina föräldrar så föreligger denna rätt, då fastigheten utgör hennes enskilda egendom som hon fritt kan förfoga över. Hoppas svaret varit till hjälp.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare