FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/02/2019

För att få åberopa fel i varan måste köparen reklamera till säljaren

Hej!

Jag köpte en begagnad dator på blocket av en privatperson förra veckan. Redan dock när jag fick hem den så såg jag att den såg betydligt slitnare ut än den gjorde på bilden i annonsen. När jag sedan började använda datorn så märkte jag att vissa funktioner som säljaren hade sagt i mailkonversation med mig inte fanns på datorn. Jag är väldigt missnöjd med datorn och undrar om det går att lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka? Hur skall jag i så fall gå till väga för att kunna reklamera?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att datorn inte stämmer överens med vad du har blivit utlovad av säljaren föreligger ett fel i varan (17 § köplagen). När det föreligger fel i en vara man har köpt finns det vissa påföljder som du som köpare kan göra gällande. För att köparen ska ha rätt att påkalla felet i varan och göra dessa påföljder gällande krävs det dock att man har reklamerat felet till säljaren (32 § köplagen). Detta gör man genom att kontakta säljaren, meddela vad man anser är fel med varan och även förklara att man vill göra vissa påföljder gällande, t.ex. att man vill ha prisavdrag på varan. Ifall du som köpare inte kontaktar säljaren och reklamera har du inte rätt att åberopa att datorn är felaktig. Reklamationen måste ske inom skälig tid från det att du märkte felet. Det går alltså inte att vänta för länge utan det är bäst att höra av sig till säljaren så fort som möjligt.

Efter att du har reklamerat har du i första hand rätt till avhjälpande av felet eller omleverans (34 § köplagen). Omleverans är oftast inte möjligt när man köper begagnade varor på nätet då säljaren inte har möjlighet att skicka en ny vara. Avhjälpande av felet innebär att säljaren "fixar" det som är fel på varan. Om det inte är möjligt att avhjälpa felet eller ett avhjälpande inte sker inom skälig tid från det att du reklamerat har du istället rätt till prisavdrag eller hävning av köpet (37 § köplagen). För att ha rätt att häva köpet och få tillbaka sina pengar krävs det att felet är av väsentlig betydelse för köparen och att säljaren insåg eller borde ha insett detta (39 § köplagen). Är datorn i sådant dåligt skick att du aldrig skulle ha köpt den om du visste, och är detta något som säljaren borde ha insett?

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare