Folkbokföringsadress har inget samband med ägande

Hej

Kan en kompis folkbokföra sig hos mig, i min bostadsrätt, och sen ha rätt att ta över, eller rätt att bli delägare i min bostadsrätt???

Lawline svarar

Hej,

En kompis som folkbokför sig på din bostadsrätt har ingen laglig grund att ta över eller bli delägare i din bostadsrätt. Kompisen kan i bästa fall ses som en hyresgäst i andrahand men det krävs även tillstånd från bostadsrättsföreningens styrelse för att hyra ut i andra hand och att något slags hyresavtal (muntligt eller skriftligt) föreligger.

För att din kompis ska bli delägare krävs exempelvis ett köpebrev eller en gåvohandling samt godkännande av medlemskap i bostadsrättsföreningen. T.ex. kan man skänka/sälja 10% av en bostadsrätt men för att köpet/gåvan ska gå igenom krävs att bostadsrättsföreningen godkänner medlemskap i föreningen. Se vidare i bostadsrättslagen och köplagen.

Har du däremot en sambo så kan denne har rätt att överta din bostadsrätt ifall förhållandet tar slut och sambon begär detta i en bodelning och har starka skäl att få överta bostaden. Vid dessa fall får sambon då i praktiken lösa ut den andra sambons andel av bostaden i pengar. Se vidare i sambolagen.

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare