FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende19/11/2020

Följer ett arrendeavtal med fastigheten vid arv?

hej

min far gick precis bort och han stod som ägare av huset som min mor nu ärver i och med att dom var gifta utan äktenskapsförrord. min far hade ett arrendeavtal med kommunen om bryggplats. följer den fastigheten eller måste mamma skriva nytt avtal med kommunen ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad händer med arrendeavtal när fastighet förvärvas som arv?

Arrende regleras normalt i 7 kapitlet Jordabalken (1970:994) (JB). Det kapitlet behandlar däremot enbart förvärv av fastighet som sker genom köp, byte eller gåva. I ert fall handlar det om ett arv. Då gäller det enligt allmänna principer att arrendet utan vidare ska bestå mot den nye ägaren. Det innebär att arrendeavtalet kommer bestå och din mor kommer inte behöva skriva ett nytt avtal med kommunen.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare