Flerbarnstillägg retroaktivt

Jag undrar om man har rätt att få ut flerbarnstillägg retroaktivt. Jag är frånskild mitt första barns mor, och hon har enligt vår överenskommelse tagit emot 100% av det barnets barnbidrag. Sedan fem år tillbaka är jag far till ett andra barn i ett annat äktenskap, men jag har inte förrän nu kommit på att jag kan få ut flerbarnstillägg. Har jag rätt att via Försäkringskassan få ut flerbarnstillägget för fem år bakåt retroaktivt, trots att jag formellt inte har mottagit något barnbidrag för det första barnet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör en förmån från socialförsäkringen finns regler om detta i socialförsäkringsbalken ( SFB ).

Den som får allmänt barnbidrag för barn som omfattas av flerbarnstillägget får även flerbarnstillägg för de barnen ( 16 kap 12 § SFB ). Detta innebär att eftersom du inte får barnbidrag för det första barnet kan du inte heller få flerbarnstillägg för det barnet.

När det gäller retroaktivitet är det möjligt att ansöka om att bidraget senast den sista december året efter det år som bidraget hänför sig till ( 15 kap 14 § SFB). Man kan alltså ansöka om att få bidraget nuvarande och föregående år men inte så långt tillbaka som fem år. Som ovan nämnt krävs dock att man får barnbidrag för barnet för att även kunna få flerbarnstillägg.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Mvh

Lisa AnderssonRådgivare