Flera anmälningar - lite om kumulativa mål och konsumtion

Om en person har flera anmälningar som ligger, Bl.a snatteri, misshandel osv men sitter nu häktad för mordförsök. Vad händer med de anmälningar som ligger på vänt? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Flera anmälningar kan höra till flera separata utredningar som i sin tur kan höra till olika platser. Handläggningen av ärendena påverkas alltså inte.

Om det blir rättegång och det har väckts åtal för flera separata gärningar, som inte nödvändigtvis har något med varandra att göra, kan alla gärningar tas upp på samma rättegång. Detta kallas för ett kumulativt mål och det är vanligt att så sker. Det kan man ofta göra även om gärningarna är begångna på olika platser i landet eftersom det är billigare och enklare att genomföra allt samtidigt. Ibland görs det inte på det viset för att det finns särskilda skäl till att ha vissa mål på en viss plats, exempelvis eftersom det kan finnas flera vittnen på platsen där brottet begick.

Om ett mordförsök har skett kan man tänka sig att det finns flera små brott inom mordförsöket, t ex misshandel, olaga tvång, olaga hot osv. Dessa mindre brott är konsumerade i det grövre brottet mordförsök. Om det sker en misshandel en helt annan gång konsumeras inte det brottet eftersom den misshandeln inte hör till själva mordförsöket.

Hoppas det är svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare