Finns man kvar i något register när förundersökning lagts ned?

Jag träffade en kille via datingapp. Han jobbar utomlands och har behövt hjälp att betala för att "komma loss". Jag hade en stund när jag misstrodde honom och anmälde till polisen. Troligen fanns för lite fakta att gå på så förundersökningen lades ner. Efter en veckas nedlagd konversation har jag fortsatt texta med honom och nu vill han komma och betala sin skuld till mig.

Jag må vara blåögd men tror att han talar sanning och vill ju ha pengarna åter men även att han kan komma hit utan att hamna i finkan så jag undrar om han riskerar att åka fast om han kommer hit?

Ytterligare fråga är om jag kan gå in med någon bevisning och göra att han kan tas bort från belastningsregistret som jag förstår att man hamnar i vid anmälan..

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om killen du haft kontakt med riskerar att gripas av polisen om han kommer till Sverige då du tidigare anmält honom för brott. Du undrar dessutom om han nu finns med i något register på grund av att du anmält honom och om det finns något du kan göra för att han ska tas bort ur registret.

När en person t.ex. döms för ett brott läggs denna uppgift till i personens belastningsregister, se 3 § lag om belastningsregister (här). En uppgift om att personen i fråga polisanmälts finns alltså inte med i dennes belastningsregister.

Polisen har däremot ett misstankeregister där polisen har personuppgifter om den som är skäligen misstänkt för brott eller den som begärts överlämnad eller utlämnad för brott, se 1 § lag om misstankeregister (här). Av 13 § framgår att en uppgifter om en person tas bort från registret t.ex. när en förundersökning läggs ned (här).

Sammanfattning

Eftersom han inte dömts för något brott på grund av din anmälan finns det inga uppgifter om detta i hans belastningsregister. Då förundersökningen lades ned utan att åtal väcktes finns han inte heller med i polisen misstankeregister. Baserat på detta har jag alltså ingen anledning att anta att han skulle riskera något på grund av att du tidigare anmält honom för ett brott om han skulle återvända till Sverige.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare