FrågaAVTALSRÄTTFormkrav24/04/2017

Finns krav på blått bläck vid undertecknande av fullmakt?

Jag har fullmakt från min sambo att försälja hans fastighet. Fullmakten är undertecknad och bevittnad med svart penna. Kan den ogiltigförklaras för att bläcket inte är blått? Att använda blå penna - är det en rekommendation eller ett faktiskt krav?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagstiftningen finns inget krav på att underskrift av fullmakt ska göras med visst bläck för fullmaktens giltighet. Generellt sätt gällande fullmakter så kan upprättande av fullmakt ske helt formlöst, alltså även muntligt. Vid försäljning av fastighet ska fullmakt dock vara skriftlig, enligt 27 § 2st. avtalslagen, bl.a. för att kunna ges in till Lantmäteriet. En fullmakt finns till för att kunna visa den andra parten att du har rätt att företa viss rättshandling och kan även få betydelse för rättshandlingens giltighet om du skulle gå ut över vad du har rätt att göra enligt fullmakten. Man kan på så sätt säga att en fullmakt upprättas för att den andra parten ska kunna vara säker på att du får företa rättshandlingen (t.ex. sälja en fastighet du ej äger) för att du har tillåtelse. Därmed kan den andra parten sätta upp villkor för hur hen vill att fullmakten ska utformas för att hen ska känna sig säker på att fullmakten är äkta.

Med andra ord: Det finns inget krav på att en fullmakt ska signeras med visst bläck för att vara giltig. Däremot skulle en potentiell köpare kunna ställa upp som krav att den ska ha visst bläck för att avtal ska ske, för att denne vill vara säker på att fullmakten är äkta.

Anledningen till att man gärna ska skriva under med blått bläck är att det lättare kan synas att det ej är en kopia utan en originalhandling. Det kan vara bra att skriva med blått bläck då köpeavtalet ska skickas in till Lantmäteriet för att köparen ska kunna beviljas lagfart, då kommer fullmakten behöva bifogas köpeavtalet. Vissa myndigheter är noga med att handlingar de får in ska vara skrivna med blått bläck just för att de annars kan bedömas vara kopior. Jag kan inte hitta någon information från Lantmäteriet om att de har det som något krav. Det kan dock vara bra att skriva med blått bläck, alltså för att den ej ska uppfattas som en kopia, men det finns som sagt inget krav för fullmaktens giltighet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare