Finns det skyldighet att arbeta efter uppsägningstid?
Fråga
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!
Efter att ha arbetat uppsägningstiden finns oftast ingen skyldighet att arbeta hos arbetsgivaren. Ett tillfälle då man kan vara skyldig att arbeta efter uppsägningstiden är om man har avtalat om så kallade timanställningar efter uppsägningstiden. Vid timanställningar blir man anställd vid varje enskilt tillfälle och i så fall finns ingen skyldighet att tacka ja till ett arbetspass men om du har tackat ja är du skyldig att arbeta det arbetspasset. Hur det är i ditt fall kan jag tyvärr inte avgöra utan mer information om din situation.
Hoppas att detta gav svar på din fråga!
MVH
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning