Finns det risker med att mina personuppgifter publiceras på nätet?

Idag blev jag uppringd av ett företag som säljer skydd mot ID-kapning. Deras affärsidé går ut på att jag blir kontaktad så fort någon gör en kreditsökning på mig eller liknande. De erbjuder sig, mot ersättning, att kontakta polis, bestrida fakturor mm. Enligt dem gör offentlighetsprincipen att företag som tex Ratsit har rätt att visa hela mitt personnummer vilket då kan hamna i klorna på bedragare som lätt kan ta lån, betala varor och tjänster i mitt namn. Enligt dem är det en lång och dyrbar rättslig process innan jag möjligen kan på rättvisa.

Om företag, likt Ratsit, lämnar ut mina personuppgifter utan mitt samtycke - är jag verkligen rättslös?

Försäljaren rabblade upp hela mitt personnummer, inklusive de fyra sista..

Med vänlig hälsning

Orolig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Företag som det du nämner har ett utgivningsbevis. Hemsidor som har utgivningsbevis har ett grundlagsskydd som gör att de får publicera personuppgifter så länge de inte begår ett yttrandefrihetsbrott. För att ett yttrandefrihetsbrott ska vara aktuellt krävs att det är särskilt angivet i grundlagen att det är förbjudet. Exempel på yttrandefrihetsbrott är t.ex. spioneri, hets mot folkgrupp och förtal (jfr 5 kap. 1 § YGL med hänvisning till Tryckfrihetsförordningen). Det går dessutom att få ut någons personnummer, inklusive de sista siffrorna, med stöd av offentlighetsprincipen. Till exempel genom att ringa till Skatteverket.

En hemsida med utgivningsbevis omfattas inte av dataskyddsförordningen GDPR. Förordningen tillåter att medlemsländerna gör undantag från reglerna om personuppgiftsbehandling om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet (Kapitel 9 Art. 85 GDPR). Det innebär att hemsidan inte behöver något samtycke eller göra någon intresseavvägning för att publicera uppgifter om en enskild.

Att någon kan ta reda på dina personuppgifter innebär inte per automatik att du är rättslös eller att du kommer att bli utsatt för bedrägeri. I regel krävs det mer än ett personnummer för att begå ett bedrägeri i någons namn, t.ex. någon form av legitimation i vederbörandes namn och tillgång till dennes post. Du bör ha i åtanke att företag som säljer skydd mot ID-kapning har ekonomiska incitament och i vissa fall kan utnyttja människors rädsla för att bli utsatta för bedrägeri.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare