FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/10/2019

Finns det några register i Sverige över personer som blivit åtalade?

Finns det några register i Sverige som registrerar när en person blivit åtalad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I sin brottsbekämpande verksamhet använder polisen främst två register: misstankeregistret och belastningsregistret. Misstankeregistret innehåller uppgifter om den som är skäligen misstänkt för brott. Om person döms för brottet förs den in i belastningsregistret.

I misstankeregistret finns uppgifter om den misstänkte och det brott den misstänks för. Registret finns delvis till för att mellan myndigheter samordna förundersökningen mot en person. Åklagarmyndigheten är en av dessa myndigheter och är den myndighet som väcker åtal. Av registret framgår alltså om åtal väckts mot personen.

Här kan du läsa mer om polisens register.

Ett åtal väcks genom stämningsansökan som åklagaren skickar till tingsrätten. Handlingar som skickas in till tingsrätten är som huvudregel offentlig handling (6 kap. 4 § offentlighets- och sekretesslagen). Det betyder att vem som helst har rätt att ta del av den. Även om det inte är ett enhetligt register så framgår det därav att personen blivit åtalad.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare