FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/01/2020

Finns det något schablonvärde för fastigheter då man inte vet anskaffningsvärdet?

Hej!

Vi, jag och min bror och vår mor, har sålt den del av en skogsfastighet som vi äger tillsammans. Denna fastighet har vi ärvt av vår mormor resp mor som i sin tur ärvt den av sin far. Vi har inget ingångsvärde/anskaffningsvärde - finns det någo schablonvärde eller liknande man kan använda?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att fastigheten har varit med i släkten ett tag, och det finns en speciell regel som gäller för fastigheter som förvärvats för längesen.

Fastigheter förvärvade före år 1952:

För fastigheter som förvärvats före 1952 anses inköpspriset vara 150 % av fastighetens taxeringsvärde 1952. Uppgifter om detta kan du beställa från Riksarkivet. De uppgifter du behöver för detta är fastighetsbeteckning (helst dåvarande), dåvarande ägare samt kommun och församling där fastigheten ligger.

Hoppas detta var till hjälp!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare