Finns det något förbud att ha klistermärken på ytterdörren?

Finns det något förbud att ha klistermärken på ytterdörren.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du undrar om man får sätta klistermärken på dörren.

Din fråga regleras i plan- och bygglagen (PBL).

Jag kommer kort redogöra för vad som gäller om du bor i bostadsrätt (hyreshus) eller har ett hus/fastighet.

Vad gäller vid fast egendom (hus, friköpt radhus etc)

Den som byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt måste ansöka om bygglov om fastigheten är benägen i ett område som omfattas av en detaljplan (9 kap. 2 § PBL). Att avsevärt ändra utseendet kan knappast vara tänkbart om du sätter upp ett enstaka klistermärke. Men skulle det däremot röra sig om flera klistermärken (eller få stora klistermärken) kan du vara skyldig att ansöka om bygglov.

Detta förutsätter att du tänkt sätta klistermärkena på yttersidan, alltså sidan som blickar ut mot gatan.

Om du bor i hyresrätt eller i lägenhetshus

Under samma förutsättning som ovan, att du sätter klistermärkena mot trappuppgången, kan bostadsrättsföreningen föreskriva att du inte får ha dem där. Det finns däremot ingen särskild lag mot detta.

Du bör tänka på att klistermärken kan lämna märken etc och du har en skyldighet att återställa en hyresrätt till originalskick (förutom normalt slitage) när du flyttar ifrån den. Du bör därför försäkra dig om att dina klistermärken inte kommer lämna några märken.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare