Finns det någon minimigräns för hur stort belopp man kan tvista om?

En säljare på tradera har gått med på hävning av köpet efter fel i varan och jag fick köpesumman återbetalt.Men ej den ursprungliga fraktavgiften där fick jag använda mig av paypals köparskydd.Men nu kräver paypal att jag returnerar varan på min bekostnad för att få ut den ursprungliga fraktavgiften och självklart så använde jag mig av köplagen 40§ samt 67§ och begärde ett skadestånd där jag begärde att säljaren står för returkostnaden som ligger på 63 kr.Säljaren svarar inte på e-mail.För principen skull vill jag ta det vidare till tingsrätten men kan man verkligen göra detta på en sån ringa summa det handlar om?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att din huvudsakliga fråga till oss är om man kan tvista om en summa på 63 kronor. Det finns ingen minimigräns för hur lågt belopp man kan tvista om. Att välja att ta en tvist till domstol är dock förenat med avgifter och en risk att stå för motpartens rättegångskostnader om man förlorar tvisten, 18 kap 1 § rättegångsbalken. Enligt 1 kap 3 d § Rättegångsbalken så handläggs tvister som uppenbarligen understiger ett halvt prisbasbelopp som förenklat tvistemål. 63 kronor är uppenbart mindre ett halvt prisbasbelopp.

Jag kommer att redovisa eventuella kostnader som kan uppkomma i samband med att man stämmer någon i domstol i ett förenklat tvistemål. Sedan får du själv ta ställning till om du tycker det är värt kostnaderna och eventuella risker.

1) När man ansöker om stämning måste man betala en avgift. I förenklat tvistemål är avgiften, 900 kronor. http://www.domstol.se/Fragor--svar/avgifter/. Denna avgift kan man dock få ersatt av motparten som en rättegångskostnad om man vinner.

2) Om motparten har anlitat ett ombud eller varit hos en jurist för att få rådgivning som har kostat pengar, så har motparten inte rätt till ersättning för mer än högst en timmes rådgivning. Om man förlorar tvisten finns det därmed risk att man behöver stå för motpartens kostnad för den timmen. Det innebär också att om man själv anlitar ett ombud så kommer man oavsett om man vinner tvisten få stå för större delen av kostnaderna om det juridiska biträdet/rådgivningen har överstigit en timme.

3) Om motparten har resekostnader kan det finnas risk att man får stå för dessa och eventuellt även för ombud.

4) Om motparten har vittnesbevisning eller andra övriga handlingar osm exempelvis tolk så räknas de också som sådan rättegångskostnader som man riskerar att få stå om man förlorar tvisten.

Allt detta framgår av, 18 kap 8 a § rättegångsbalken. Några andra kostnader än detta har man inte rätt till ersättning för i förenklade tvistemål.

Om du väljer att ta det till domstol rekommenderar jag dig att undersöka om du har något rättskydd i din hemförsäkring som skulle kunna ersätta eventuella kostnader. I vissa försäkringar gäller bara rättsskyddet om tvisten handlar om hus, båt eller motorfordon. Därför är det bra att kontrollera sådant innan.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Mvh

Lovisa SidénRådgivare