FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/11/2018

Finns det hinder för anställning som lärare om man är dömd för olaga hot?

Hej!

De är så att min kompis blivit anmäld för olaga hot från en ordningsvakt och jag tänkte ifall hon blir dömd och får en prick i registret kan hon endå studera som lärare? Jag menar senare när man går ut till praktiken då kommer de begära ett belastningsregister. Kan man ha olaga hot i registret och jobba som lärare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer inleda mitt svar med att förklara vilken skyldighet lärare har att lämna ett registerutdrag från belastningsregistret vid anställning. Därefter kommer jag att förklara vilka uppgifter som finns med i detta utdrag. Avslutningsvis kommer jag att besvara din fråga om din vän kan jobba som lärare om denne är dömd för olaga hot.

Vilken skyldighet har man som lärare att lämna ett registerutdrag?

Regler om skyldighet att lämna registerutdrag från belastningsregistret finns i 2 kap. 31 § Skollagen. Den som erbjuds anställning eller arbete i olika skolor ska lämna ett registerutdrag från belastningsregistret som är högst ett år gammalt. Den som inte lämnar utdraget får inte anlitas i skolverksamheten. Enligt 9 § Lag om belastningsregister har en enskild rätt att på begäran få ett utdrag ur registret med alla uppgifter som finns om denne. Således har arbetsgivare generellt ingen rätt att själva begära ut ett utdrag från Polisen. Om arbetsgivaren vill ha ett utdrag, går det i normalfall till så att denne tillfrågar dig att begära ett utdrag ur belastningsregistret och sedan överlämna brevet till arbetsgivaren.

Vilka uppgifter finns med i registerutdraget?

Skollagen kräver ett begränsat registerutdrag, som är det utdrag som ska lämnas in när arbete inom skola är aktuell. Att utdraget är begränsat innebär att inte alla uppgifter som finns i registret syns på utdraget. I detta begränsade registerutdrag framkommer enbart uppgifter om domar där påföljd har dömts ut för mord, dråp, grov och synnerligen grov misshandel, människorov, alla former av sexualbrott, grovt rån samt barnpornografibrott. Registerutdraget begränsas således till brott som innebär mycket allvarliga kränkningar av andra människor.

Kan man jobba som lärare om man är dömd för olaga hot?

En dom om olaga hot finns inte medräknat i det belastningsregistret, som ska lämnas in till arbetsgivaren. Därför borde inga rättsliga hinder föreligga för att din vän kan anställas på sin framtida arbetsplats.

Förhoppningsvis fick du svar på din fråga!

Vänligen,

Emma RönnqvistRådgivare