FrågaAVTALSRÄTTFormkrav24/05/2017

Finns det formkrav för fullmakt?

finns några speciella krav på utformning av fullmakt att använda vid årsmöte med en samfällighetsförening?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fullmakt regleras i avtalslagen (AvtL), som du kan se här. Däremot finns det inga lagstadgade formkrav för en fullmakt (bara om det gäller köp av fast egendom, fullmakt måste då vara skriftlig). En fullmakt kan vara både skriftlig och muntlig men för att undvika missförstånd kan en skriftlig fullmakt vara att föredra. Då kan det vara bra att skriva vem fullmakten är ställd till, vilken handling fullmakten omfattar och underskrift med datum. Alltså så finns det inga formkrav vid utformningen av fullmakten för årsmötet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare