Felbehandling på sjukhus

Hej, opererades på ett sjukhus 2005-06 & har fortfarande stora besvär vid ansträngning & det är som öppna ärr som aldrig läker. Svider gör ont.

Hur går man tillväga för att anmäla kirurgen, sjukhus plus att stämma dom? Detta kommer aldrig att bli bra säger dom.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Det är jättetråkigt att höra om din situation, och jag skulle råda dig att ta kontakt med sjukhuset där du fått din behandling i första hand. Om något gått fel i vården är vårdgivaren skyldig att utreda vad som har hänt och att vidta åtgärder för att det inte ska inträffa igen. Om du inte är nöjd med personalens förklaring kan du vända dig till verksamhetschefen vid den vårdinrättning där du har blivit behandlad.

Mer information om hur du som privatperson går till väga finns här.

IVO (inspektionen för vård om omsorg), kan du senare ta kontakt med för att göra en anmälan om dina skador/din felbehandling.

Du kan anmäla din vårdskada till IVO genom deras formulär här.

Hoppas du fått svar på din fråga, och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Elin GustafssonRådgivare