FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/05/2019

Felaktigt utbetalad lön, ska brutto eller nettobelopp återbetalas?

Hej!

Jag slutade på mitt förra arbete i slutet på Mars. Dessvärre har det blivit strul så lönekontoret hade inte fått informationen om min uppsägning och betalade därför ut lön till mig för April. Jag såg såklart direkt att jag fått en lön som jag inte skulle fått och kontaktade min förra arbetsgivare. Hon skickade därefter ett mail till mig där hon skrivit den summa jag ska återbetala. Där har hon skrivit hela lönen innan skatt men det blir ju flera tusen kronor mer än vad jag har fått in på mitt konto, är det verkligen rätt? Ska jag behöva betala för deras misstag?

Tacksam för svar snarast möjligt!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en utbetalning sker av misstag eller är felaktig, så är huvudregeln att betalning ska återgå till avsändaren – detta enligt den allmänna principen "condicitio indebiti" som vuxit fram genom praxis.

Från huvudregeln finns däremot en del undantag, där mottagaren alltså under vissa omständigheter kan få behålla den felaktigt utbetalda summan. Om en mottagare av en felaktig utbetalning varken insåg eller borde insett (var i god tro) att betalningen erlagts av misstag och när betalningsmottagaren dessutom har hunnit inrättat sig efter betalningen, ska denne inte bli återbetalningsskyldig (se rättsfallet I NJA 2001 s. 353).

Observera att båda förutsättningarna måste vara uppfyllda för att mottagaren ska undgå återbetalningsskyldighet. Detta fall är dock inte aktuellt för dig i din fråga utan huvudregeln ska användas.

Angående din fråga om huruvida det är brutto- eller nettobeloppet som ska betalas åter, kan man till en början konstatera att skatteavdrag för lön är preliminära och slutregleras i samband med självdeklarationen, det vill säga en gång per år. Utgångspunkten är att återbetalning av felaktig lön ska påverka det beskattningsår då den felaktiga utbetalningen gjordes. Om arbetsgivaren upptäcker den felaktiga utbetalningen samma år som den gjordes ska återkravet omfatta endast nettobeloppet och då ska det felaktiga skatteavdraget regleras i nästkommande arbetsgivardeklaration.

Alltså du ska betala tillbaka den felaktiga summan som du fått i lön för den tid du inte arbetat. Den lönen ska vara nettobeloppet, dvs det du fick utbetalat, och inte bruttobeloppet. Jag råder dig att kontakta din förra arbetsgivare för att få de att inse situationen för att lösa det den vägen. Fungerar inte detta kan du alltid kontakta facket, om du är med vill säga, eller kontakta en verksam jurist eller advokat som kan hjälpa dig vidare vid eventuella problem

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare