Felaktigt omplacerad hund

Hej!

Jag omplacerade min hund förra sommaren och ingick ett skriftligt avtal med den nya ägaren att hunden inte skulle omplaceras igen utan isåfall lämnas tillbaka till mig. Nu har hunden omplacerats till en annan person iallafall, och jag vill ha tillbaka hunden. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det skriftliga avtalet ska såklart gälla, personen har genom att omplacera din hund begått ett avtalsbrott. Det kan dock bli en aning bökigt att lösa detta och mycket beror på hur den nya ägaren ställer sig till situationen. Det största som kan skapa ett problem är vem som officiellt äger hunden. Överlät du äganderätten till den du omplacerade hunden till? I så fall är dina chanser något sämre att få tillbaka själva hunden, däremot kan det bli tal om ett skadestånd mellan dig och den som begått avtalsbrottet. Har du inte överlåtit äganderätten så har du bättre chanser att kräva tillbaka hunden men då måste du kunna styrka din äganderätt och be om en handräckning från kronofogdemyndigheten som får hjälpa till att hämta hem din egendom, alltså hunden.

Om den nya ägaren är officiell ägare i registren på jordbruksverket och dessutom innehar hunden i god tro, alltså inte vetat om avtalsvillkoret som gällde gentemot den du överlät hunden till från början, så har även den personen viss rätt till hunden. Någon av er kommer att få nöja er med en ersättning. Antingen får den nya personen behålla hunden och personen som begått avtalsbrottet får betala ersättning till dig för hundens värde eller så får du tillbaka hunden och personen som begått avtalsbrottet får betala personen den omplacerat/sålt hunden till.

Hur det än är så är detta ett civilt tvistemål som handläggs av tingsrätten. Det går inte att såhär med given information rakt upp och ner säga att du har bättre rätt (juridiskt, eftersom det såklart moraliskt känns orättvist) över den som för närvarande har hunden utan detta måste prövas i domstol om ni som parter inte kan komma överens. Det går ju såklart att försöka att förhandla med den nya ägaren eller med den som överlät hunden och försöka få tillbaka den på så sätt men lyckas inte det och du vill kämpa för det så kontaktar du tingsrätten på din ort och sätter igång processen för att besluta om vem som har bättre rätt till själva hunden.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och lycka till med allt!

AnnaSara JariusRådgivare