FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/07/2021

Felaktig SJ-böter

Hej,

Jag är i en tvist med SJ som statligt ägt företag. Jag har bott utomlands en längre tid och bokade studentbiljett då jag är student. Jag hade försökt att ladda ner studentkort till min tyska telefon men det fungerade inte med tysk appstore så jag påbörjade ansökan online samt laddade ner officiellt studieintyg från mitt universitet för att visa upp på tåget och åkte sedan med SJ. På ena tåget gick det utmärkt med intyg men jag fick böter på andra tåget och information om att förse SJ med korrekt information (kort) för att överklaga ärendet. Detta gjorde jag omgående men har fått avslag 3 gånger med hänvisning till att det står på hemsidan att man måste ha studentkortet på resan. Jag har extremt svårt att släppa detta och "bara" betala de 1200kr i böter eftersom 1. Jag ÄR student. 2. Jag har sponsrat SJ med min skatt i 20år. 3. Jag anser att ett statligt ägt företag inte skall sko sig på att sätta dit de med minst pengar i samhället (när de dessutom fått samtliga bevis).

Jag känner mig väldigt liten och hjälplös mot SJ, jag har egentligen inte råd med 1200kr, de 120kr rabatt jag fick för biljetten hjälpte till och med min ekonomi och inte heller råd med juridiska kostnader. Men jag tycker verkligen inte att det är riktigt att ett statligt ägt företag driver in pengar på detta sätt. Att de kan utnyttja mig och andra studenter på teknikaliteter när SJ marknadsför sig för att främja att studenter har råd att resa.

Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Detta är en avtalsrättslig fråga, därför tillämpas Avtalslagen (AvtL). Enligt 1 § AvtL är avtal bindande. Detta betyder att du som resenär indirekt godkänner SJ:s avtalsvillkor när du kliver på tåget.

Vad innebär SJ:s regler

Precis som du själv skriver shar SJ krav på att man ska kunna visa giltigt studentkort tillsammans med legitimation ombord på tåget, antingen mecenatkort med SJ-logga eller ISIC. Genom att köpa en studentbiljett så godkänner man att man har möjlighet att visa upp något av detta. Att SJ är ett statligt ägd företag påverkar inte de avtalsrättsliga reglerna som man godkänner vid köp av biljett.

Vad innebär detta för dig?

Om du anser att SJ har agerat fel, och att det tekniska felet var utanför din kontroll bör du kontakta SJ:s kundtjänst. Löser det sig inte efter att du har kontaktat deras kundtjänst borde du ta tvisten vidare till ARN (allmänna reklamationsnämnden). ARN är en myndighet som hjälper avgöra tvister mellan privatpersoner och företagare. Gå gärna in på deras hemsida och se dig runt för mer information.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare