Felaktig prissättning på webbutik

Ett stort företag sålde en vara i webbutik för 87% av produktens originella värde.

Jag trodde det var ett sista exemplar eller kampanj på varan. Jag valde, efter mitt köp, att hämta ut i butik. Det ställdes inga frågor eller liknande.

På deras hemsida står bl.a detta:

"Vi reserverar sig för felskrivningar och tekniska problem i samband med prisangivelser och förbehåller oss rätten att makulera samt justera fakturabeloppet vid uppenbart felaktiga beställningar och fullföljda köp. Vi ger naturligvis inte bort produkterna gratis eller säljer dem till uppenbart felaktiga priser.

Nu hävdar de detta:

"Vi undrar om du önskar att behålla vagnen i och med detta (vi fakturerar beloppet separat) eller om du vill returnera vagnen så fort du aviserats om uthämtning och då bli återbetald."

Vad gäller? Är jag skyldig att acceptera det nya priset (fullpris). Jag kan ha börjat använda produkten eller till och med redan sålt den då den inte passade mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För köp mellan konsument och näringsidkare gäller konsumentköplagen (KKöpL) men även avtalslagen (AvtL).

Utgångspunkt vid köp & avtal

Utgångspunkten är att du som konsument ska betala avtalat pris (35 § KKöpL). Detta följer även av den allmänna grundsatsen inom avtalsrätt att "avtal ska hållas" (även kallat "pacta sunt servanda") (1 § AvtL). Utgångspunkten är således att du har rätt till att behålla varan till det pris du betalat.

Undantag

Det finns dock (som med allt) undantag från utgångspunkten att avtal ska hållas. Ett av dessa är felskrivning. En förutsättning för att felskrivning ska leda till att ett avtal är ogiltigt är dock att den andra (alltså du) insåg, eller borde insett att det rörde sig om en felskrivning (32 § AvtL). Eftersom varken du eller personalen i butiken reagerade särskilt på priset, samt att 87% av värdet (13% rabatt) ändå är ett "rimligt pris" bör butiken vara bunden trots sin felskrivning.

Observera dock att om felskrivningen är en följd av någon annans misstag (till exempel att butikens hemsida drivs av ett utomstående företag och det är dessa som gjort fel) kan avtalet hävas även om du varit i "god tro" (alltså inte insett att det var en felskrivning). Detta kräver dock att butiken meddelat dig detta så fort de fått vetskap om felskrivningen. Här får man alltså se till hur längesen det var du köpte varan (32 § 2 st. AvtL). Eftersom butiken hade möjlighet att invända mot köpet då du hämtade ut den i butik bör denna tidsfrist vara tämligen kort.

Min bedömning är således att du har rätt att behålla varan utan att erlägga ytterligare betalning.

Min rekommendation

Min rekommendation är således att du vänder dig till bolaget och meddelar dem hur du ställer dig till deras erbjudande. Kan ni inte komma överens kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan hjälpa dig i frågan. Utlåtandet från ARN är inte juridiskt bindande för domstol eller butiken, men vanligtvis följer butikerna det ARN rekommenderar. Du kan vända dig till ARN genom att klicka här.

Behöver du ytterligare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till vår juristbyrå. Du kan boka tid här eller kontakta oss:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare