FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/10/2013

Felaktig mätarställning - väsentligt fel?

Hej! I våras köpte jag en bil (privat) som enligt säljare och kontrakt skulle ha gått 84820 km, men efter ett tag märkte jag att den visade miles, dvs över 60 % mer (över 130 000 km). Jag vill häva men säljarens jurist hävdar att felet inte är väsentligt, vilket det såklart är enligt mig. Hur avgörs det? Och om det blir avdrag på köpeskilling, hur avgörs beloppet?

Lawline svarar

Hej!

Privata köprättsliga tvister avgörs i domstol om parterna inte kan komma överens. Det innebär att du måste stämma säljaren, normalt sett vid tingsrätten på dennes hemort, om ni inte lyckas enas om hur tvisten ska lösas. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet. Enligt Konsumentverket och Motormännens riksförbund ska en mätarställning som skruvats ner mer än 50 % utgöra ett väsentligt fel.

Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning. I ditt fall bör det alltså motsvara skillnaden mellan det du betalade och det bilen är värd när mätarställningen är i kilometer istället för miles.

Hoppas det besvarar dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare