Felaktig installation vid köp av vara

Hej

Jag köpte ett spabad 2014 som levererades med för stora pumpar. tekniker skickades ut från företaget och han installerade det efter konstens alla regler. Problemen började omedelbart med att huvudfasen till huset gick konstant. Hade kontakt med teknikern flertalet gånger. 2016 blev det överbelastning så att min bergvärme gick sönder, blev som ett åsknedslag, kontaktade företaget igen men dom ville inte hjälpa. Då satte min elektriker in ett överbelastningsskydd. Efter att jag själv forskat lite så är badet installerat 3x16 men det ska vara för 3x20. Men i instruktionsboken står det 3x16. Alltså har deras tekniker installerat det fel från början men dom vill inte ta något ansvar för det då företaget hyrt in teknikern så tycker dom inte att dom har med det att göra. Nu har badet gått sönder helt och även fått blåsor i plasten. Dom vill inte hjälpa till med tekniker nu heller utan jag får lösa det själv. Jag får inte tag på någon som vill titta på någon annans bad då dom inte kan något om det. Sa till företaget att jag tänkte kontakta ARN och en advokat så ville han först hjälpa till och skickade en ny värmare och den är nu bytt men det fungerar fortfarande inte,och dom har slutat svara. Tyvärr är det inget mera som en okunnig elektriker kan byta så nu fryser det ju snart och då kommer det att gå sönder. Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Företaget är ansvariga för felet vid installationen även om de hyrt in en tekniker Varan anses då felaktig även om det är till följd av installationen, detta enligt konsumentköplagen (KKL) 16 a §

Eftersom att företaget har försökt avhjälpa felet men inte lyckats så har du rätt till en omleverans om du så önskar. KKL 26§

Du har även möjlighet att själv ordna avhjälpande av felet om det är möjligt och därmed få ersättning för kostnaden. KKL 28§

Om företaget inte kan avhjälpa felet eller ordna omleverans så har du rätt att häva köpet då det står klart att det är av väsentlig betydelse för dig. Badet och pumparna har inte varit användbara låter det som och dess installation har lett till en överbelastning på ditt elnätverk. KKL 29§

Om du har lidit skada till följd av att badet/pumparna varit felaktiga så kan du kräva skadestånd. Beror det på installationen så är företaget ansvariga om teknikern också anses ha agerat felaktigt. KKL 30§

Eftersom din bergvärme gick sönder så har du rätt till ersättning för detta om den gått sönder till följd av felaktig installation. KKL 31§

Skadeståndet omfattar även utgifter för din elektriker om detta härleds från den felaktiga installationen. KKL 32§

Eftersom företaget har slutat svara så rekommenderar jag att du kontaktar ARN eller en jurist då jag föreställer mig att det är frågan om relativt stora kostnader för dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johan LucaRådgivare