FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/01/2022

Felaktig bil - vad göra?

Jag har tidigare stält fråga om att ha blivit lurad av aäljarren till en bil.

Bilen läkte motor olja upptäcks idag vilken den tydlig har gjort trots sällljarens medvetenhet id en koll hos merkonom upptäckte dom flera grova fel vad skall jag göra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag

Då det inte framgår att du har köpt bilen av ett företag utgår jag ifrån att du har köpt den ifrån en privatperson. Således blir köplagen (KöpL) tillämplig. Skulle det vara så att du köpte den ifrån ett företag så blir istället konsumentköplagen tillämplig. Svaret kommer att, i väsentliga delar, vara detsamma, men med andra tillämpliga paragrafer. Är detta fallet får du gärna kontakta mig så ska jag förtydliga vad som då gäller.

Är bilen felaktig?

En vara ska stämma överens med vad som följer av avtalet, vara ägnad för det ändamål som varor av samma slag i allmänhet används och i övrigt överensstämma med vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § KöpL). Avviker varan från detta så är den att betrakta som felaktig i köprättslig mening (17 § KöpL). Att varan ska överensstämma med vad "köparen med fog kunnat förutsätta" innebär att man måste ta hänsyn till vilka förväntningar en köpare rimligtvis kunnat ha vid köpet. En omständighet som talar för att köparens förväntningar bör sänkas är om priset är osedvanligt lågt. Eftersom inga sådana omständigheter anges i fallet utgår jag ifrån att priset eller omständigheterna i övrigt inte gjorde att köpet framstod som "för bra för att vara sant".

En köpare får inte såsom fel åberopa vad han måste ha känt till vid köpet, liksom vad han borde ha märkt vid en undersökning om en sådan gjordes (20 § KöpL). De fel som du uppger är ingenting som man bör kunna kräva att en vanlig person ska upptäcka vid en ytlig undersökning innan ett köp. Frågan om varan är felaktig ska därtill bedömas mot bakgrund av skicket när risken för varan övergår på köparen, men säljaren ansvarar även för så kallade dolda fel (21 § KöpL). Dolda fel är fel som fanns vid köptillfället men som visar sig först senare. Den avgörande frågan blir således när de fel som bilen har uppstod. Jag utgår ifrån att de som undersökte bilen på bilverkstaden har upptäckt diverse slitage etc. som inte rimligtvis har kunnat uppstå under den tid som du har haft bilen. Därför ansvarar säljaren för dessa fel.

Vad kan du kräva?

Bilen är alltså felaktig och på grund av detta har du rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag eller häva köpet samt kräva skadestånd (30 § KöpL). För att få göra påföljder gällande krävs det dock att du reklamerar felet till säljaren inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet (32 § KöpL). Det finns ingen definitiv tidsgräns för vad som är "skälig tid". Allmänt gäller dock att man bör reklamera så fort som möjligt för att ha rätt att göra sina krav gällande.

I första hand har man rätt att kräva avhjälpande, vilket innebär att säljaren ska åtgärda felen (34 § KöpL). Om avhjälpande inte kommer i fråga eller sker inom skälig tid efter att du har reklamerat felen så har du istället rätt till prisavdrag eller att häva köpet (37 § KöpL). Prisavdraget ska i sådana fall motsvara skillnaden mellan det nedsatta och det avtalsenliga priset – det vill säga värdet i felaktigt kontra avtalsenligt skick (38 § KöpL).

För att ha rätt att häva köpet måste felet vara av väsentlig betydelse för dig och säljaren måste även ha insett eller bort ha insett detta (39 § KöpL). Att felet ska vara av väsentlig betydelse för köparen innebär i allmänhet att det ska ha förfelat tanken med köpet. Som exempel kan nämnas att man (som huvudregel) köper en bil för att kunna köra den. Om den visar sig vara så felaktig att den inte kan köras är detta ett väsentligt fel som möjliggör för hävning. Du har dessutom rätt till skadestånd för det fall du har haft några merkostnader till följd av felet (tex kostnader för hyrbil) (40 § KöpL). Man har dock alltid en plikt att begränsa sin skada. Med andra ord kan man endast få skäliga kostnader ersatta.

Sammanfattning och råd

Bilen är att betrakta som felaktig under förutsättning att felen var ursprungliga, det vill säga fanns innan du köpte den. Du har därmed rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag eller att häva köpet (beroende på hur allvarliga felen är). Därtill kan du kräva skadestånd för uppkomna merkostnader. Min rekommendation är att du så fort som möjligt vänder dig till säljaren och framför att bilen är felaktig samt framställer de krav som du önskar.

Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare