Felaktig bedömning av ordningsvakt

Om ordningsvakt säger att man är onykter fast man är lugn och nykter. Har man rätt att ringa polisen om ordningsvakter gör en riktigt fel bedömning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Självklart har du som medborgare alltid rätt att ringa polisen, det kan ingen hindra dig från att göra. Det finns däremot inga påföljder för en ordningsvakt som bedömt dig som för berusad trots att du inte varit det. Det som skulle kunna komma ifråga är ett tjänstefel enligt brottsbalken 20 kap. 1 §.

Det är dock osannolikt att hen skulle dömas för detta på grund av en missbedömning av fylla. Det är ingen rättighet att vistas på krogen. Bara att i efterhand bevisa att du inte var berusad blir av förklarliga skäl svårt. Har ordningsvakten däremot använt tvångsmedel, alltså någon form av våld eller tvång mot dig på felaktiga grunder kan det finnas anledning att överse personens tjänsteutövning.

Oavsett så är det polisens sak som ansvarig myndighet för ordningsvakterna att ta ställning till och de kommer att hjälpa dig i ditt ärende. Du kan göra en anmälan via internet eller via telefon, 114 14.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare