FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/08/2013

Fel vid köp av båt - påföljder och tillvägagångssätt

Hej. Vi köpte en båt av årsmodell 2001 i juli 2011. Säljaren skrev i annonsen och sade att motorn var ny 2010 och "Helt nytt drev 2011". Han skulle leta rätt på kvitton för garantiändamål. Säljaren hade vi kollat upp och vi litade på hans ord. Motorbytet var korrekt, men inte det “helt nya drevet”. Det visade sig att en begagnad del på drevet ersatt en skadad del. Nu har vi fått en skada på drevet efter bottenkänning och stora delar av drevet behöver bytas. Då förre ägaren lämnade osanna uppgifter i samband med köpet, innebär det många tusen kronors skillnad i åldersavdrag. Nu till frågorna. 1) Vilket ansvar har säljaren för att han lämnat felaktiga uppgifter? 2) Finns det någon tidsgräns för när man senast kan komma med krav? 3) Finns det något vi kan göra utan att riskera en massa pengar med en stämning? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

1. Säljarens ansvar för felaktiga uppgifter i samband med köpet
Jag antar i det följande att både köpare och säljare är privatpersoner. Enligt 17§ Köplagen anses varan vara felaktig om dess egenskaper avviker från vad som följer av avtalet. Då säljaren i detta fall i annonsen angivit att drevet var nytt, får denna egenskap anses följa av köpavtalet parterna emellan. Således är båten felaktig och ni som köpare kan, under förutsättning att detta fel inte borde ha upptäckts vid en undersökning av båten innan köpet (se 20§ Köplagen), göra påföljder gällande (22§ Köplagen).
Eftersom avhjälpande och omleverans troligen inte är relevant i detta fall, torde prisavdrag vara den mest lämpliga påföljden att åberopa från er sida (37§ Köplagen). Detta prisavdrag beräknas som skillnaden mellan båten i avtalsenligt skick (med nytt drev 2011) och båten med det begagnade drevet på (38§ Köplagen).

2. Tidsgränsen för att komma med krav
För att kunna åberopa prisavdrag p.g.a. att båten inte var i avtalsenligt skick, måste felet reklameras (meddelas) till säljaren inom en skälig tid efter att köparen märkt felet, dock senast två år från mottagandet av varan (32§ Köplagen).

Då ni köpte båten i juli 2011 har denna reklamationstid gått ut.

Trots detta kan ni som köpare dock fortfarande åberopa att båten är felaktig, under förutsättning att säljaren handlat vårdslöst eller i strid mot tro och heder (33§ Köplagen). Det krävs i princip att säljaren har känt till felet före köpet och likväl ingått köpavtalet i förhoppning om att köparen inte skulle märka felet före tvåårstidens utgång. Om så är fallet kan ni framställa kravet på prisavdrag oberoende av faktumet att mer än två år gått sedan varans mottagande.

3. Tillvägagångssätt i praktiken

Det enklaste sättet att få tillbaka pengar från köpeskillingen är att genom kronofogden försorg driva in pengarna (se http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html). Ett sådant förfarande kostar 300 kronor och förutsätter att säljaren inte bestrider kravet. Om svarande bestrider ditt krav kan du antingen ge upp eller ta tvisten vidare till tingsrätten.

Om det belopp för vilket du yrkar prisavdrag för understiger ett halvt prisbasbelopp (22 500 kr), handläggs målet som ett småmål (18 kap 8a§ Rättegångsbalken). Detta innebär att om du skulle förlora tvisten i tingsrätten, endast behöver ersätta en rådgivningstimme (1000 kr) och andra mycket begränsade kostnader.

Köplagen hittar du https://lagen.nu/1990:931.

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740.

Lycka till!

Mvh,

Olle AnderssonRådgivare