Fel vid bilköp

Hej köpte en bil av en bilhandlare här om dagen och kylväska lampan tändes så åkte tillbaka med bilen och dom kolla på den och sa det är inget fel på bilen. Så jag tog den till en auktureaerad bilverkstad och dom konstatera att det kan vara fel på toploclspakningen eller topplocket så tog kvittot jag fick av dom och bad dom åtgärda felet eller ta tillbaka bilen dom vägrar att ta tillbaka den eller laga den. Bilen kosta 22000 kr och såldes utan garanti har jag några rättigheter i detta fal mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilka regler gäller i din situation?

De regler som gäller i din situation finns i konsumentköplagen, förkortad KköpL (KköpL 1 §). Konsumentköplagen är tvingande till din fördel, vilket innebär att de regler som finns där gäller som "minimi-rättigheter" för dig och att en säljare inte kan säga att de inte gäller för köpet.

Vad kan du förvänta dig vid ett köp? (Normal respektive avtalad standard)

Inom juridiken brukar man vid ett köp tala om normal respektive avtalad standard.

Normal standard kan beskrivas som vad man kan förvänta sig när man köper en vara. Köper man en bil i normalt bruksskick ska exempelvis bromsarna fungera, annars är det en avvikelse från normal standard och bilen är felaktig.

Avtalad standard innebär att säljaren och köparen har kommit överens om något vid köpet. Detta kan ske uttryckligen där säljaren och köparen pratat om vad varan ska ha, exempelvis att säljaren garanterar att bromsarna fungerar. Det kan också ske indirekt där säljaren sagt något tydligt om varan och köparen av denna uppgift valt att genomföra köpet, exempelvis att bilen är rostbehandlad. Skiljer sig sedan varan från vad man kommit överens om så är det en avvikelse från avtalad standard och varan är felaktig.

I din situation så kan jag inte riktigt avgöra om ni har avtalat något. Det är dock i alla fall troligt att problemet i din bil utgör en avvikelse från normal standard då man kan vid ett bilköp kan förvänta sig att ett problem av det aktuella slaget inte ska finnas (KköpL 16 §). Man kan säga att bilen är behäftad med ett fel.

Kräva påföljd

För att kunna kräva åtgärder från bilhandlaren så måste felaktigheten i bilen ha funnits redan när du köpt bilen, den får alltså inte ha uppkommit i efterhand (KköpL 20 §). Detta verkar vara fallet hos dig.

Sedan så måste du också göra en reklamation, alltså meddela bilhandlaren om att du vill kräva påföljd för felaktigheten. Enligt lag så anses reklamation som gjorts inom två månader från det att man upptäckte eller borde ha upptäckt felet ha lämnats in i rätt tid (KköpL 23 §)

Om allt detta har gjorts rätt så har du rätt att i första hand kräva avhjälpande eller omleverans, alltså att bilhandlaren ska åtgärda felet eller ge dig en ny vara (vilket inte är möjligt i ditt fall då bilen är begagnad) (KköpL 26 §). Avhjälpande ska ske relativt snabbt och inte kosta något extra för dig eller orsaka alltför stora olägenheter. Bilhandlaren är dock inte skyldig att göra avhjälpande om det blir alltför dyrt för honom.

Om avhjälpande inte kan ske så kan du kräva prisavdrag på bilen som motsvarar bilens värde med felet, alternativt att du själv fixar bilen och får ersättning för detta, förutsatt att kostnaden för detta inte är alltför hög. (KköpL 28 §)

Det finns möjlighet att häva köpet, alltså att du återlämnar bilen och får tillbaka dina pengar, men min bedömning är att ditt fel inte verkar vara tillräckligt allvarligt för att du ska kunna göra det (KköpL 29 §)

Jag kan nämna att du har rätt att hålla inne en del av betalningen av bilen (om du redan inte betalt hela bilen) för att på så sätt pressa köparen (KköpL 25 §). Den del som du får hålla inne kan uppgå till reparationskostnaden för den reparation din bil kräver.

Vart du kan vända dig för mer hjälp

Som konsument så kan du vända dig till konsumentverket och särskilt webbsidan hallakonsument.se för mer hjälp och utförligare råd.

Kort sammanfattning

Min bedömning blir att din bil har ett fel. Du kan kräva att bilhandlaren åtgärdar felet och om detta inte går kräva prisavdrag eller fixa bilen själv till ett rimligt pris och då kräva ersättning av bilhandlaren. Sen så kan du hålla in en del av betalningen för bilen för att pressa bilhandlaren.

Hoppas att detta besvarade din fråga och hör gärna av dig igen om något av oklart

Jean NaboRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo