FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/08/2021

Fel som upptäcks efter köp. Vem ansvarar?

Vi har bytt in en husbil till "firman" Dethleffs 7871 års mod 2011 och köp ett fordon från dem Hymer 880 års mod 2021. Bytet skedde i måndagen den 16/8. Idag den 24/8 får vi ett samtal från firman att de vill ta tillbaka köpet.

Vid tillfället för inbytesdagen den 16/8 har firman haft möjlighet att granska all utrymmen på husbilen de gick igenom och kontrollerade under 45 minuter samt testkörning, vi var behjälpliga under hela.

efter att undersökningen är avslutad är firman nöjda med bedömningen och på kontraktet noterar man inget datum för förflyttad inbytestest.

1. Den 22/8 får vi ett sms från en anställd på firman där han beskriver att det finns mycket fukt i inbytesobjektet, Jag besvarar honom med att det låter konstigt och påtalar att ni har väll inte tvättat husbilen med högtryckstvätt, Den anställda besvarar att de har inte tvättat bilen. Enligt de bilder som firman lagt ut på nätet är fordonet tvättat och polerat utvändigt när jag på talar det så för jag svaret: - Menade att den är inte tvättad ännu i luckor och invändigt. I och med att det var lite saker som skulle göras på den innan men vi ville få ut den på Blocket (Annonsen kom ut på blocket under vecka 33 men är bortplockad igen under vecka 34)

2. Vad har hänt under veckan vi menar på att den är tvättad med högtryckstvätt det är enda chansen att det kommit in så stor mängd vatten i garaget så det kan stå vatten på golvet.

varför upptäcker de detta efter en vecka.

Vad gör jag nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Normalt sett när det gäller köp mellan konsumenter och näringsidkare gäller konsumentköplagen (KKöpL), men eftersom det här rör sig om att det är näringsidkaren som köpt från dig som konsument blir det istället köplagen (KöpL) som tillämpas.

Undersökningsplikt

Det finns ingen särskild undersökningsplikt för köparen innan köpet. Köparen behöver inte undersöka objektet utan kan lita på de upplysningar som säljaren lämnar (20 § KöpL). Däremot får köparen inte åberopa sådana fel som han borde ha märkt om han faktiskt undersökte varan. Som jag förstått det undersökte firman fordonet, men har inte lagt märke till något.

Det är dock viktigt att betona att trots att köparen har undersökt objektet så kan han fortfarande åberopa "dolda fel", det vill säga sådana fel som fanns vid köpet men som inte hade visat sig ännu. Fel som fanns i varan då köpet gjordes ansvarar du som säljare för, även om felet visar sig först senare (21 § KöpL).

Risken för varan

Risken för varan gick över på firman när den överlämnades (13 § KöpL). Med risken innebär att det är firman som ansvarar för fel som uppkommer efter tidpunkten då risken övergick.

Vem ansvarar för fukten?

När felet upptäcks har risken gått över på firman. Den avgörande frågan blir således om felet fanns där vid köpet och har visat sig först senare eller om felet har uppkommit efter köpet. I det förstnämnda fallet ansvarar du som säljare för köpet, medan i det senare fallet ansvarar köparen (firman).

Eftersom risken gått över är det firman som ska bevisa att felet fanns där då köpet genomfördes. Jämför 20 a § konsumentköplagen där det presumeras att fel som upptäcks inom 6 månader fanns där vid köpet. Någon liknande presumtion finns alltså inte i köplagen. Kan firman bevisa att felet fanns där redan vid köpet ansvarar du för felet. Kan inte firman bevisa detta är det dem som ansvarar för det.

Den avgörande frågan huruvida firman faktiskt kan bevisa detta kan jag tyvärr inte besvara, men jag hoppas likväl att du har fått svar på din fråga och att din situation löser sig på bästa sätt!

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare