FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/05/2023

Fel på vara, reklamation?

Jag köpte nyligen ett bord från en privatperson på marketplace. Bordet skulle vara i nyskick och låg i kartong när jag hämtade det. Jag öppnade bara snabbt för att se så att färgen stämde men inspekterade inte bordet. När jag senare packade upp bordet inser jag att det är en skada på sidan av bordet. Det ser ut som någon form av vattenskada. Jag kontaktar säljaren som säger att hon inte har sett det och att hon ska höra av sig till butiken där bordet kommer ifrån. Efter ett tag hör hon av sig och säger att butiken inte kan göra något. Hon swishar på eget initiativ 500kr som ”plåster på såren”. Jag säger att jag vill lämna tillbaka bordet och få mina pengar tillbaka. Då svarar hon att hon ångrar att hon swishade mig eftersom jag var otacksam. Hon påstår då även att detta hänt i samband med att jag körde hem bordet vilket jag är säker på inte hände. När jag sedan säger att jag kommer att gå vidare med detta så säger hon att hon kommer att ta kontakt med kronofogden för att driva in de 500kr som hon swishade mig. Jag har inte swishat tillbaka de 500kr då jag ser det som en liten tröst i sammanhanget. Vad gäller här och hur kan jag gå vidare? Tacksam för svar! Mvh Lina Gustavsson

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga ovan uppfattar jag att ni båda i (köparen och säljaren) är privatpersoner som handlar med bordet och därmed är Köplagen (1990:931) tillämplig. Även viktigt att notera är att om det finns något avtal mellan er är det viktigt att först se till detta för vägledning. Men för svaret nedan kommer det presumeras att ett sådant applicerbart avtal ej återfinns.

Enligt din fråga uppfattar jag det som att köparen hämtat köpet hos säljaren vilket aktualiserar 6 § KöpL som fastställer att risken för en vara övergår till köparen när köparen hämtat varan. Detta innebär i praktiken om det skulle hända något med varan efter denna tidpunkt så är det köparen som får stå risken för detta (står uttryckligen i 12 § KöpL).

Däremot så innebär detta inte att köparen ej kan reklamera varan, något som framgår enligt 32 § KöpL. Däremot så kräver detta att köparen inom skälig tid upmärksammat säljaren på felet i varan. Vad som här avser skälig tid blir en sammantagen bedömning utifrån de rådande omständigheterna. I samband med detta finns det en undersökningsplikt för köparen som följer enligt 31 § KöpL. Undersökningsplikten innebär att säljaren skall undersöka varan som denne fått i sin besittning.

Alltså, en sammanfattande bedömning i ditt fall är följande, min bedömning är att tiden för skälighet i fråga om underrättande har löpt ut och det är därmed köparen som skall stå för kostnaden av varan. Detta kan dock förändras beroende på kringliggande omständigheter.

Lawline RådgivareRådgivare