Fel på vara, reklamation?
Lawline svarar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Utifrån din fråga ovan uppfattar jag att ni båda i (köparen och säljaren) är privatpersoner som handlar med bordet och därmed är Köplagen (1990:931) tillämplig. Även viktigt att notera är att om det finns något avtal mellan er är det viktigt att först se till detta för vägledning. Men för svaret nedan kommer det presumeras att ett sådant applicerbart avtal ej återfinns.
Enligt din fråga uppfattar jag det som att köparen hämtat köpet hos säljaren vilket aktualiserar 6 § KöpL som fastställer att risken för en vara övergår till köparen när köparen hämtat varan. Detta innebär i praktiken om det skulle hända något med varan efter denna tidpunkt så är det köparen som får stå risken för detta (står uttryckligen i 12 § KöpL).
Däremot så innebär detta inte att köparen ej kan reklamera varan, något som framgår enligt 32 § KöpL. Däremot så kräver detta att köparen inom skälig tid upmärksammat säljaren på felet i varan. Vad som här avser skälig tid blir en sammantagen bedömning utifrån de rådande omständigheterna. I samband med detta finns det en undersökningsplikt för köparen som följer enligt 31 § KöpL. Undersökningsplikten innebär att säljaren skall undersöka varan som denne fått i sin besittning.
Alltså, en sammanfattande bedömning i ditt fall är följande, min bedömning är att tiden för skälighet i fråga om underrättande har löpt ut och det är därmed köparen som skall stå för kostnaden av varan. Detta kan dock förändras beroende på kringliggande omständigheter.