Fel på vara
Hej.
Min syster var i en butik och köpte gips för att gjuta av sitt ansikte. Personalen rekommenderade då ett stengips som dög för ändamålet, som hon då köpte.
När hon senare skulle ta loss masken gick det inte alls utan hon fick uppsöka läkare för hjälp.
Hon frågade vid köptillfället om det gick att gjuta en mask med det aktuella gipset. Butikspersonalen svarade att det skulle gå bra under förutsättning att hon skyddade sig väl. Butiken ansåg sig inte ha något ansvar för hur hon använde det i sig felfria gipset.
Min fråga är då vad kan vi göra i det här fallet? Kräva skadestånd? Eftersom gipset inte varit ägnat åt det ändamål som säljaren uppgivit, och säljaren sen inte vill ta ansvar, vad kan vi göra?
Lawline svarar
Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Din syster har varit tydlig med vad hon skulle använda gipset till och butikspersonalen har varit medveten om detta och intygat att gipset kan användas för ändamålet. Det har uppenbarligen inte gått att använda gipset för detta ändamål. Det kan därför hävdas att det är fel på varan (16 § 2 p. konsumentköplagen). Det första din syster måste göra är att reklamera varan (23 § konsumentköplagen) Om reklamationen sker inom två månader från att konsumenten märker felet anses den alltid vara i tid och din syster kan då åberopa felet. Det din syster kan kräva är avhjälpande, omleverans, ersättning för kostnader att avhjälpa felet, prisavdrag eller att häva köpet. Hon kan också kräva skadestånd. I din systers fall aktualiseras eventuellt prisavdrag eller hävning och skadestånd.
Om ni behöver mer hjälp är ni välkomna att vända er till våra jurister här.
Vänligen,