Fel på regnjacka - kan jag få pengarna tillbaka?

Jag har köpt en regnjacka. Efter att ha använt den första gången och regnjackan kommit i kontakt med vatten så bildades vita fläckar. Gick tillbaka med jackan till butiken jag köpt den ifrån och de tar in den på bedömning. De anser att det inte föreligger något fel i varan utan att jag möjligtvis kommit i kontakt med något (?), samt att de inte haft reklamation av jackan tidigare. Därför erbjuder de mig endast en ny jacka. Men jag vill ha pengarna tillbaka. Har jag rätt till att få pengarna tillbaka och vad ska jag hävda isåfall?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du köpt regnackan i en butik är Konsumentköplagen (KköpL) tillämplig.

Fel i vara (jacka)
Regnjackan anses felaktig om den avviker från vad du som köparen kunnat förutsätta. Min bedömning är att du som köpare ska kunna förutsätta att en regnjacka (efter en användning) som ska tåla regn inte får fläckar av regnet. Jackan är att anse som felaktig och detta framgår av KköpL 16 § 3 st.

Eftersom felen på jackan visade sig inom sex månader så anses felet ha funnits vid köpet och säljaren ska ansvara för det. Se KköpL 20-20a §§.

Reklamation, KköpL 23 §
För att kunna åberopa någon påföljd måste du reklamera jackan inom skälig tid efter att du märkt felet, vilket jag förutsätter att du har gjort.

Påföljder vid fel i vara
1. Omleverans eller avhjälpande, KköpL 26 §
I första hand är det omleverans eller avhjälpande som är aktuellt. Det innebär att du kan kräva att få en ny jacka eller att de reparerar jackan.

2. Prisavdrag eller häva köpet, KköpL 28-29 §§
Om omleverans eller avhjälpande är något som företaget inte kan erbjuda, kan du kräva prisavdrag eller häva köpet (få pengarna tillbaka).

Kräver du att få pengarna tillbaka som första påföljd så har säljaren rätt att på egen bekostnad kräva omleverans eller avhjälpande. Butiken har alltså rätt att erbjuda dig en ny jacka istället för att ge dig pengarna tillbaka. Detta framgår av KköpL 27 §.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare