Fel på jacka

Köpte jackan i fredags trådar upp sista så sömmarna släpper dåliga blixtlås i fickor tyget fastnar har alltså använt jacka på kvällen i fredags får jag mina pengar tbara?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att du har köpt jackan av ett företag och då är Konsumentköplagen (KKL) tillämplig.

Fel i vara (jacka)
Jackan anses felaktig om den avviker från vad du som köparen kunnat förutsätta. Min bedömning är att du som köpare ska kunna förutsätta att en jacka håller ihop och rörande de felen du beskriver så ska sådana brister i en jacka inte uppstå efter endast en användning. Jackan är därför att anse som felaktig och detta framgår av KKL 16 § 3 st.

Eftersom felen på jackan visade sig inom sex månader så anses felet ha funnits vid köpet och säljaren ska ansvara för det. Se KKL 20-20a §§.

Reklamation, KKL 23 §
För att kunna åberopa att jackan är felaktig måste du reklamera jackan inom skälig tid efter att du märkt felet.

Påföljder vid fel i vara
1. Omleverans eller avhjälpande, KKL 26 §
I första hand är det omleverans eller avhjälpande som är aktuellt. Det innebär att du kan kräva att få en ny jacka eller att de reparerar jackan.

2. Prisavdrag eller häva köpet, KKL 28-29 §§
Om omleverans eller avhjälpande är något som företaget inte kan erbjuda, kan du kräva prisavdrag eller häva köpet (få pengarna tillbaka).

Kräver du att få pengarna tillbaka som första påföljd så har säljaren rätt att på egen bekostnad kräva omleverans eller avhjälpande. Detta framgår av KKL 27 §.

Jag rekommenderar dig att kontakta företaget så fort som möjligt och reklamera jackan. Utifrån egen erfarenhet kommer företaget med största sannolikhet att erbjuda en ny jacka, förutsatt att det finns liknande jackor kvar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare