FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/02/2019

Fel när uppmanad undersökning inte skett

Hej!

Sålt en barnvagn och råkade av misstag skriva fel modell. Vi angav en snarlik modell i annonsen. Köparen kommer. Vi erbjuder att titta på vagnen men köparen väljer att inte undersöka vagnen alls utan köper den och tar med den direkt.

Efteråt upptäcks misstaget att det är fel modell och köparen är såklart missnöjd.

Måste vi ta tillbaka vagnen eller vad gäller då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du i egenskap av privatperson säljer ett föremål så tittar vi på regler i Köplagen.

Att du råkat skriva fel modell i annonsen får konsekvensen att vagnen i köprättslig menig räknas som felaktig (18 § Köplagen).Men då du uppmanat köparen att undersöka vagnen innan köpet så kan köparen inte kräva något från dig som säljare (20 § Köplagen). Detta eftersom felaktig modell är något som rimligtvis skulle upptäckas vid en undersökning.

Köparen kan alltså inte hålla er ansvariga för att modellen var felaktig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare