Fel i varan - vilka påföljder kan en konsument kräva?

Hej Jag köpte en Mercedes B klass oktober år 2021 Nu har börjat lysa gult motor lampan. Hade den på värksta som lovar att laga bilen och det gick på garantin. Min fråga är hur kan en ny bil gå sönder så fort. Och har jag rättigheter att lämna bilen tillbaka om felet dyker tillbaka igen Mvh F.K.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att ge dig ett tydligt svar behöver jag göra några antaganden utifrån informationen i din fråga. Det betyder att svaret är anpassat utifrån vad jag har antagit om din situation då jag inte har fullständig information. Jag antar att du köpte bilen som en konsument av en näringsidkare och att inga specifika villkor framgår av ditt köpeavtal.

Vilken lag är aktuell i din situation?

Konsumentköplagen (KKL) tillämpas när du som konsument köper en bil av en näringsidkare (1 § KKL). Det betyder att KKL ger dig ett minimiskydd som säljaren måste respektera (3 § KKL). Som köpare ansvarar du för fel på bilen som uppstår efter att du har hämtat bilen (8 § KKL). Säljaren ansvarar för alla fel som fanns hos bilen innan du hämtade bilen (20 § KKL) och säljaren ansvarar även för fel som uppstår inom sex månader från tidpunkten du hämtade din bil (20 a § KKL).

Kan bilen anses vara felaktig, om felet kvarstår?

För att ett faktiskt fel ska finnas hos bilen utgår man ifrån att bilen ska kunna användas på ett ändamålsenligt sätt (16 § KKL). En bil ska kunna köras då det är detta som en bil egentligen är till för. Att bilen skulle repareras talar för att bilen var felaktig då den inte skulle få köras på grund av fara för dig, dina medpassagerare och andra trafikanter. Om felet uppstår igen borde bilen anses vara felaktig enligt samma regel. Att bilen var felaktig från början tyder också på att bilen kanske har ett produktionsfel.

Du har en skyldighet att reklamera felet

Du som köpare måste alltid reklamera felet inom skälig tid och här räknas i regel två månader som godtagbar reklamationstid (23 § KKL). Om felet kvarstår måste du därför reklamera felet till säljaren och i din reklamation kan du säga vilken påföljd du kräver av säljaren.

Vad kan du kräva av säljaren?

I första hand kan du kräva att säljaren antingen rättar till felet eller gör en omleverans så att bilen återställs till felfritt skick, om åtgärderna för säljaren inte är alltför kostsamma (26 § KKL). Det som talar emot rättelse av felet och emot omleverans är att en motor kan vara väldigt dyr att reparera; att bilen är av ett dyrare märke där reparation också kan bli ganska dyr om exempelvis hela motorn behöver bytas; och att det kan ta tid att rätta ett sådant fel. I sådana fall borde du ha rätt till prisavdrag eller att få lämna tillbaka bilen (28–29 §§ KKL).

Det är dock svårt att häva ett köp, dvs. att lämna tillbaka bilen i din situation, därför att lagen ställer höga krav (29 § KKL). Möjligtvis skulle du kunna häva köpet, om bilen var väldigt dyr och om felets storlek också är stor i förhållande till en felfri bil. Det är dock svårt att ge dig ett tydligare svar utan mer konkret information.

Kan du också kräva skadestånd?

Vissa förutsättningar måste vara uppfyllda för att du också ska kunna kräva skadestånd av säljaren. Säljaren kan undgå skadeståndsansvar, men bara om felet berodde på en omständighet som låg utanför bilfirmans kontroll (30 § KKL). I övrigt antar man att säljaren är skadeståndsskyldig när fel i varan finns. Det betyder att bilfirman har en tung bevisbörda och borde därför inte kunna undgå skadeståndsansvar.

Skadestånd kan betalas för direkta och indirekta utgifter, inkomstförlust och annan skada på grund av felet som du har haft (32 § KKL). Du måste dock bevisa att du har haft utgifter på grund av felet som du annars inte skulle ha haft, om bilen var felfri. Vidare måste du även vidta rimliga åtgärder för att begränsa skadan som att exempelvis inte köra en felaktig bil då motorn kan skadas mer, annars riskerar du att ansvara själv för den skada som uppstått på grund av din försummelse (42 § KKL).

Avslutande ord och min rekommendation

I din situation och utifrån den information jag har tillsammans med de antaganden jag har gjort kan jag säga följande. Det fel som uppstod verkar ha varit ett produktionsfel och en ny bil bör jo såklart inte vara felaktig. Kvarstår felet verkar det som att det är större än vad verkstaden räknade med. Du behöver i detta fall agera snabbt och reklamera felet till säljaren. Om felet inte är så stort borde du kräva rättelse av felet, men om felet är stort och dyrt borde du kunna kräva prisavdrag eller hävning. Skadestånd kan du kräva oavsett, om du har haft faktiska utgifter.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor om hur du kan tillvara dina rättigheter mot säljaren. Du är därför varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare