FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/06/2018

Fel i varan? Vad som kan göras

Hejsan Lawline!

Nyligen köpte jag en El-Tandborste över Blocket från en annan privat person. Och helt enkelt stämde inte annonsen överens med produkten jag fick. Den saknade Bluetooth funktion, 3 ytterligare tandborsthuvuden och en resefodral. Det var en helt annan modell som säljaren annonserade.

Vi möttes upp och jag köpte hastigt produkten utan att dubbelkolla för att jag litade på att säljarens vara stämde överens med annonsen, men när jag kom hem och öppnade den nya borsten blev jag förvånad för att det inte var den "senaste" modellen. Som annonsen marknadsförde.

Jag kontaktade säljaren via SMS, och enligt den personen borde jag ha vetat bättre och dubbel kollat innan köpet. Problemet med detta var att jag till och med frågade personen om Bluetooth funktionen finns vilket dem svarade med ja.

Jag har försökt att få ett prisavdrag av 250kr men säljaren envisas med 150kr, därefter har jag försökt att häva köpet. Men enligt den personen går det inte för att paketet är inte längre obruten. Jag har försökt att nämna köplagen ett flertal gånger, men kommer ingen vart med denna säljare.

PS

Jag har också sparat massa skärmdumpar på annonsen som nu är borta från Blocket

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag vill redan nu rekommendera att du kontaktar en Konsumentvägledare i din kommun som kan hjälpa dig att se över din situation och som kan ge dig råd om hur du ska agera nu. Jag utgår ifrån att du anser att produkten/varan du fått är felaktig, eftersom den inte stämmer överens med annonsen. Jag antar att du vill veta hur rättsläget ser ut.

Ja, du har rätt att köplagen gäller mellan privatpersoner. Jag utgår därför från köplagen när jag nämner olika bestämmelser i min vidare framställning.

Undersökningsplikt?

Jag antar att du vill åberopa att ett fel föreligger i den tandborsten du köpt. För att kunna åberopa ett fel i denna vara, får du inte åberopa ett fel som du måste antas ha känt till vid köpet (jfr 20 §). Du nämner att du antog att säljarens vara stämde överens med annonsen och att du inte undersökt varan. Jag antar därför att du inte undersökt tandborsten eller förpackningen innan köpet. Köparen brukar inte heller ha någon skyldighet att undersöka varan före köpet, och en undersökning får således äga rum efter avlämnandet av varan "så snart omständigheterna medger" (se 31 §). Om du inte undersökt varan innan köpet och säljaren inte heller påpekat att du bör öppna förpackningen och kolla igenom innehållet så att inget fattas osv, föreligger omständigheter som talar för att du inte kan antas ha känt till att tandborsten/varan varit felaktig. Att säljaren nämner att "paketet är inte längre obruten" innebär möjligtvis också att säljaren inte kunde ha uppmanat dig att undersöka förpackningen och varan, eftersom det enligt säljaren inte varit tillåtet innan betalning erlagts. Du kan därför knappast kunnat anta att varan varit felaktig innan köpet. Jag tror vidare inte att du på något sätt kunnat anta att tandborsten skulle sakna Bluetooth-funktion, och att 3 ytterligare tandborsthuvuden och ett resefodral skulle fattas i förpackningen, utan du antog att säljaren varit trovärdig och lämnade över vad ni tidigare kommit överens om och vad du antog att ni avtalat om. Eftersom det inte heller är lätt att kontrollera om allt stämmer med en el-tandborste, borde du därför rimligen kunnat få undersöka senare så snart omständigheterna medgav dig det.

Det verkar dessutom av vad som framgår av sms:en du skickat efter köpet: att säljaren möjligen varit medveten om vad säljaren sålde och att säljaren delvist accepterat att varan sålts felaktig. Enligt mig, talar detta för att du inte vid köpet kunnat anta att ett fel förelåg i varan. Du borde därför som sagt vända dig till en Konsumentvägledare som kan hjälpa dig klargöra hur du kan bevisa att du faktiskt haft rätt att undersöka varan efter köpet. Enligt 31 §, och enligt mig, ska du kunna göra gällande att fel i varan föreligger, även om du upptäckt felet efter avlämnandet.

Om varan är felaktig?

För att kunna åberopa påföljder vid fel i varan (i 30 §), måste det först påvisas att fel i varan finns. Utgångspunkten i bedömningen om produkten du fått är felaktig är ert avtal (se 17 §). Det ni avtalat om är det som anges i annonsen och annat som utlovats av säljaren efteråt. Man kan beakta vad som utfästs/utlovats skriftligen och muntligen. Det är bra att du tog en skärmdump på annonsen, eftersom den utgör en del av den marknadsföring som antas ha påverkat på köpet och utgör en del av ert avtal (jfr 18 § och NJA 2016 s. 237). Du kan också utgå från era sms-konversationer och annan sorts kommunikation ni haft innan köpet och efter köpet.

Allt som står i annonsen kan alltså användas som en del i avtalet. Det som ni pratar på sms eller muntligt måste annars vara en ansvarsgrundande utfästelse för att utgöra en del av avtalet. Du nämner t ex att du frågade om tandborsten hade Bluetooth och att du fick ett positivt svar. Detta är en sådan utfästelse som kan räknas som en del av avtalet mellan er. När det gäller andra utfästelser får du som sagt fråga en Konsumentvägledare eller annan juridisk rådgivare om de utgör en utfästelse att de kan räknas som en del i avtalet (du får också ställa en fråga till Lawline igen) (läs annars mer om detta i Prop. 1988/89:76 s. 140). Om det i annonsen står att tandborsten du köper har de funktioner som just nu fattas i den tandborste du köpt, borde tandborsten anses som felaktig (jfr 17 § och 18 §).

Påföljder som kan göras gällande

För att kunna göra gällande de påföljder som anges i köplagen, måste en reklamation först ha skett (jfr 32 §). En reklamation måste ske inom skälig tid från att du upptäckt felet. Eftersom det räcker med att en köpare bara påpekar att ett visst missförhållande i varan föreligger, brukar det vara tillräcklig för att en reklamation ska antas ha gjorts. Jag utgår från de uppgifter du anger i beskrivningen, och antar att du kontaktade säljaren direkt efter att du upptäckt felet. Du har alltså reklamerat på så sätt som krävs enligt köplagen.

De påföljder som i så fall kan göras gällande är: avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning av köpet, samt skadestånd (jfr 30 § och 40 §) . Om säljaren själv erbjuder att avhjälpa eller omleverera rätt vara, brukar de förstnämnda påföljderna gå före prisavdrag och hävning, men endast om detta kan ske utan "väsentlig olägenhet" för dig och att det inte innebär extra kostnader för dig (jfr 36 §). Om olägenhet föreligger brukar bedömas utifrån samtliga omständigheter i det enskilda fallet, bl.a. utifrån felets art och hur felet inverkar på varans huvudsakliga användning. Även om tandborsten saknar en bluetooth-funktion, och även om det fattas flera extra tandborsthuvuden kan du möjligen fortfarande använda tandborsten? Jag vet inte heller riktigt vad en bluetooth-funktion gör, så jag antar att det möjligen hade gått för säljaren att avhjälpa eller omleverera varan utan att det skulle innebära någon väsentlig olägenhet för dig, eftersom du fortfarande kan använda tandborsten.

Men eftersom säljaren inte erbjudit dig att avhjälpa felet, utan ni direkt börjat prata om prisavdrag, har inte avhjälpande och omleverans kommit i fråga. I sådana fall får man utgå från prisavdrag och hävning (37 §). Du kan alltså kräva prisavdrag även om du och säljaren inte alls pratat om de förstnämnda påföljderna.

Prisavdrag kommer i fråga om du väljer att behålla tandborsten, även om det föreligger fel i varan. Prisavdrag innebär i ditt fall att du återkräver en del av det du betalat säljaren tidigare. Syftet med prisavdrag är att säljaren ska ersätta dig med det belopp som har betalats av dig felaktigt. Du ska alltså ersättas med det mellanvärde som kan beräknas mellan tandborstens värde i felaktigt och avtalsenligt skick (38 §). Det är tiden för tandborstens avlämnande som avgör vilket värde som ska tillsättas tandborsten i felaktigt och avtalsenligt skick. Är det rimligt att tandborsten utan bluetooth-funktion, 3 extra tandborsthuvuden och ett resefodral skulle kosta 250-150 kr mindre får sådant prisavdrag ske. Du får dock stå på dig om du anser och har stöd för att 150 kr inte är tillräckligt för att ersätta felet i varan.

Du kan annars också överväga att i vissa fall kräva skadestånd (se 40 § och 67 § och det går att läsa mer om i vilka situationer du kan kräva skadestånd i prop. 1988/89:76 s. 136). Här omfattas inte det mellanvärde man redan blir ersatt vid prisavdraget, man får alltså inte kräva sådan ersättning två gånger.

För att kunna häva köpet måste avtalsbrottet vara av väsentlig betydelse för köparen och säljaren borde ha insett detta. Det du i så fall måste bevisa är att de fel som föreligger i tandborsten nu, utgör ett sådant avtalsbrott som är av väsentlig betydelse för dig. Man brukar få utgå från den enskilde köparens förutsättningar innan avtalet. Ett avtalsbrott anses vara av väsentlig betydelse för köparen, om köparen berövas den huvudsakliga nyttan av vad köparen hade att vänta sig av avtalet. En köpare som t ex velat ha en viss färg på en mobil, kan alltså antas ha stora förväntningar på att mobilen också vid överlämnandet varit av denna färg och inte av en annan. Eftersom du redan tidigare i sms frågat säljaren om tandborstens hade en bluetooth-funktion antar jag att säljaren också visste att du ville ha en bluetooth-tandborste och eftersom du också frågade just om bluetooth-funktionen hade du möjligen också ett stort intresse av att tandborsten hade en bluetooth-funktion. Du anmärker också att du gärna velat ha "den senaste modellen", vilket du möjligen inte fått. Man beaktar annars alla omständigheter som föreligger i det enskilda fallet. Om felet t ex gått att rätta till genom rättelse eller omleverans kan det i vissa fall antas att väsentlighetskravet inte är uppfyllt. Jag rekommenderar därför igen att du kontaktar en Konsumentvägledare för att se över vad som faktiskt hände och hur du skulle kunna göra i din situation (Konsumentvägledare brukar ha gratis mottagningstider under vissa tider i veckan, kolla upp hur det är i din kommun).

Vad du ska göra nu

Du kan för det första prata med säljaren igen och förklara rättsläget. Om säljaren fortfarande bara vill ersätta dig med 150 kr och du känner dig missnöjd med detta borde du vända dig till en konsumentvägledare med vilken du kan prata mer om din situation eller så kan du kontakta en annan juridisk rådgivare. Det är nämligen så att om säljaren inte kan ersätta dig med ett rimligt belopp för det avtalsbrott som säljaren begår, kan du alltid väcka talan i domstol där de kan avgöra vem som har rätt i ert fall. Du kan beakta att en talan i domstol innebär möjligen att vissa kostnader för dig kan uppstå. Den vinnande parten i domstol kan dock alltid komma att bli ersatt av den förlorande parten för de rättegångskostnader som uppstått för den vinnande parten. Dina sms och dina skärmdumpar borde, enligt mig, tala för att du möjligen borde har större chans att vinna än säljaren, men det är viktigt att alla omständigheter beaktas. Kontakta en Konsumentvägledare för att få råd, i fall du glömt att nämna något viktigt här.

Lycka till! Du kan kontakta oss igen bl. a. genom telefonrådgivning eller boka tid med våra juridiska rådgivare.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare