Fel i varan - överensstämmer inte med beskrivna egenskaper

Hej! Jag köpte en tv 2012-12-26, ny från butik. Först idag 2013-05-26, alltså exakt fem månader senare har jag upptäckt att det inte finns någon utgång för hörlurar eller fler än en hdmi-ingång i tvn. Jag utgick vid köpet att dessa egenskaper skulle finnas, då affären har bilder på sin hemsida som tydligt visar detta. Det står även i beskrivningen av varan att det ska finnas två hdmi-ingångar. Jag tänkte dock inte på det när jag började använda tvn, utan märkte det först idag (2013-05-26), när jag skulle koppla in hörlurar för första gången. TVn fungerar rent tekniskt helt felfritt, men den saknar alltså ovan beskrivna egenskaper, som dessutom finns med i beskrivningen av varan på affärens egen hemsida. Har jag rätt att lämna tillbaka TVn efter dessa fem månader och byta eller är det kört och inget att göra för mig? Vilka § i KköpL kan jag tillämpa? (jag är ju konsument och har köpt TVn av en näringsidkare).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Har du frågat butiken om du får lämna tillbaka tv:n? Kanske är de villiga att låta dig byta den på en gång eller dylikt. De har säkert någon rutin för hur de brukar göra i sådana här fall.

Teoretiskt ser det ut så här och detta är dina rättigheter: Det stämmer att KköpL är tillämplig. Det här rör sig närmast om ett fel på varan. I 16 § KköpL definieras vad "fel" kan vara. Det skulle kunna vara fel enligt 16 § 3 st. 3 p. KköpL där det står att en vara är felaktig om den i annat hänseende än tidigare uppräknat i paragrafen, avviker från vad köparen "med fog" kunde förutsätta. Eftersom att det står i beskrivningen och på hemsidan att den ska ha två hdmi-ingångar har du med fog kunnat räkna med det och då är varan felaktig. Det skulle också kunna vara fel enligt 16 § 2 st. 3 p. där det står att varan ska stämma överens med den beskrivning säljaren har lämnat om varan.

Tv:n borde åtminstone vara felaktig enligt 19 § KköpL, där står att varan är felaktig om dess egenskaper eller användning inte överensstämmer med uppgifter säljaren lämnat vid marknadsföringen av produkten eller annars före köpet. Den felaktiga beskrivningen av varan på hemsidan medför att varan är felaktig då detta är marknadsföring av varan.

Du kan reklamera i enlighet med 23 § KköpL och måste göra det inom skälig tid efter att du märkt "felet". Gör du det inom två månader är det lugnt då två månader alltid ses som skälig tid. Att det gått fem månader ska inte ha någon betydelse (först om det gått tre år efter köpet förlorar du din rätt).

Du kan ha rätt till en ny tv enligt 26 § KköpL (omleverans). Att häva köpet helt tror jag kan bli mycket svårt då det krävs att felet är av väsentlig betydelse. Det kan vara svårt att argumentera för att det här skulle vara ett fel av väsentlig betydelse, 29 § KköpL.

Hoppas detta var till nytta.

Mvh

Rådgivare