Fel i varan - kan skadestånd krävas?

Hej, för två veckor så köpte jag en bil från en bilfirma. När jag inspekterade bilen innan affären så visade de mönstret för en däck bara och den var helt okej alltså borde räcka för en till sommar säsong. Men efter att ha köpt bilen så åkte jag dagen efter till en däckhotell för att lämna mina sommar däck och då insåg dem i bilverkstan att alla fyra däck var i dålig skick. Två av dem som troligtvis var i framaxeln helt slut på grund av ojämt slitas och en av de slitade däcken hade en skada som gör att det är farligt att köra med.

Har jag något rätt att få ersättning från bilfirman för nya däck?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Innan jag kan ge dig ett så konkret svar som möjligt måste jag göra några antaganden utifrån den information som jag har från din fråga. Jag utgår ifrån att du är konsument; att du har köpt bilen av en näringsidkare; att du hämtade bilen hos bilfirman; att inga specifika villkor framgår av ditt köpeavtal; att du inte köpte bilen i befintligt skick; och att du påverkades av den information som säljaren gav dig.

Vilken lag ska tillämpas i din situation?

När du som konsument köper en bil av en näringsidkare så gäller konsumentköplagen (KKL). Följden blir att köpets villkor som är till nackdel för dig som konsument inte får strida mot konsumentköplagen (3 § KKL). Det betyder att du har ett starkt skydd. Som köpare ansvarar du för fel på bilen som uppstår när du har hämtat bilen (8 § KKL). Bilfirman ansvarar därmed för alla fel som fanns hos bilen innan du hämtade bilen (20 § KKL), men även för fel som uppstår inom sex månader från tidpunkten du hämtade bilen (20 a § KKL).

Säljarens underlåtenhet att upplysa köparen om omständigheter om varan

Vid konsumentköp har säljaren en upplysningsplikt och måste informera konsumenten om en omständighet som säljaren känner till om varan som konsumenten med fog kan räkna med att bli informerad om; varan anses vara felaktig, om säljaren underlåter att upplysa konsumenten om en omständighet som leder till att konsumenten köper varan (16 § 3 st. KKL, NJA 2001 s. 155). Eftersom du inte fick fullständig information bör du kunna klandra bilfirman för fel, därför att bilfirman underlät att informera dig om däckens egentliga skick. Som professionell bilhandlare borde bilfirman ha känt till däckens skick.

Kan bilen anses vara felaktig?

Ett faktiskt fel i varan är när varan avviker från vad som är avtalat, t.ex. att ett av däcken kan användas i ytterligare en säsong. Vid bedömning av om en vara är felaktig utgår man från att varan ska kunna användas på ett ändamålsenligt sätt som andra liknande varor eller att varan har de egenskaper som säljaren hänvisar till (16 § KKL). Faktorer som talar för att bilen är felaktig är dels att bilen inte går att använda då det skulle vara farligt att köra med däcken, dels att bilen avviker från vad du förväntade dig då säljaren inte sade något om de övriga däcken och att det ena däcket även kunde köras i en till säsong.

Bilen anses även vara felaktig, om dess användning medför en verklig fara för liv eller hälsa (18 § KKL). Sedan bilverkstan har sagt att bilen kan vara farlig att köra på grund av däcken skulle bilen även kunna anses vara felaktig enligt 18 § KKL. Att köra bil kan nämligen anses vara en farlig aktivitet.

Du har en skyldighet att reklamera felet

När en konsument upptäcker ett fel måste hen reklamera felet inom skälig tid. Reklamerar konsumenten felet till säljaren inom två månader anses reklamationen alltid ha lämnats i tid (23 § KKL). Du behöver därför att reklamera felet till bilfirman och i reklamationen kan du också informera om vilken påföljd du kräver av bilfirman.

Vad kan du kräva av säljaren?

I första hand kan du kräva att bilfirman avhjälper felet och bilfirman ska då avhjälpa inom en skälig tid efter att du ställde ett sådant krav, så länge avhjälpandet kan göras utan oskälig kostnad för bilfirman utifrån felets betydelse eller varans värde (26 § KKL). Eftersom däcken kan bytas ganska snabbt och då värdet inte är oskäligt högt för bilfirman borde du kräva av säljaren att avhjälpa felet i första hand. Du kan inte kräva prisavdrag eller hävning av köpet, om bilfirman kan avhjälpa felet inom en skälig tid efter att du har reklamerat felet (28 § KKL).

Kan du också kräva skadestånd?

Vissa förutsättningar måste vara uppfyllda för att du ska kunna kräva skadestånd av bilfirman. Bilfirman kan undgå skadeståndsansvar, men bara om felet berodde på en omständighet som låg utanför bilfirmans kontroll (30 § KKL). I övrigt antar man att säljaren är skadeståndsskyldig när fel i varan finns. Det betyder att bilfirman har en tung bevisbörda och borde därför inte kunna undgå skadeståndsansvar.

Skadestånd kan betalas för direkta och indirekta utgifter, inkomstförlust och annan skada på grund av felet som du har haft (32 § KKL). Du måste dock bevisa att du har haft utgifter på grund av felet som du annars inte skulle ha haft, om bilen var felfri. Vidare måste du även vidta rimliga åtgärder för att begränsa skadan, annars riskerar du att ansvara själv för den skada som uppstått på grund av din försummelse (42 § KKL).

Avslutande ord

I din situation och utifrån den information jag har tillsammans med de antaganden jag har gjort kan jag framhäva följande. Det verkar vara så att bilen har sålts i fel skick och att du kan gripa an felet utifrån flera bestämmelser. Vidare förstår jag att du har agerat snabbt och att du nu behöver reklamera felet till bilfirman. Sedan behöver du informera bilfirman om vilken påföljd du önskar. Här kan du kräva att bilfirman avhjälper felet och även kräva skadestånd, så länge du har haft utgifter på grund av felet och kan styrka det.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor om hur du kan ta tillvara dina rättigheter utifrån din konkreta situation. Du kan kontakta oss via info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare