Fel i vara vid konsumentköp?

Hej

Jag köpte en jacka från märket Barbour på NK i maj 2017 och jag använder inte den så mycket men så har jag märkt att det det sticker ut tråd/gummi liknande saker från jackan på olika ställen på jackans utsidan även på insidan. Kan jag reklamera jacka?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köpet som du gjort omfattas av konsumentköplagen (KkL) enligt 1 § KkL. Frågan i detta fall är om det är fel i varan och i så fall vilka påföljder som du kan kräva.

Fel i varan

Jag antar att du inte avtalade något med butiken om jackans skick vid köpet. Därför är jackan enligt 16 § andra och tredje styckena KkL att anses som felaktig om den inte är ägnad för det ändamål som andra varor av samma slag i allmänhet används. Du kan argumentera för att ändamålet med köpet var att få en snygg och hel jacka vilket bör innefatta att den är utan tråd och gummi utstickandes.

Risken för varan

Risken för jackan har gått över på dig när du fick jackan i din besittning (6 och 8 § KkL) vilket förmodligen skedde redan i affären. Säljaren ansvarar för de fel som fanns i varan när risken går över på köparen, även om felen visar sig först vid ett senare tillfälle (20 § KkL). Om ett fel visar sig inom sex månader från riskövergången antas att detta fel fanns redan innan köparen fått besittning (20 a § första stycket KkL). I ditt fall har felet uppstått inom sex månader och jackan antas ha varit felaktig redan vid köpet.

Påföljder och reklamation

För att kunna åberopa att jackan är felaktig måste du reklamera (meddela) felet till butiken inom skälig tid från det att du märkt eller borde märkt felet. Om du lämnar ett reklamationsmeddelande inom två månader från att du upptäckte felet är det alltid att anses som inom skälig tid (23 § första stycket KkL). Du har rätt att kräva omleverans av jackan eller att butiken avhjälper felet (26 § första stycket KkL). Detta innebär att du får en ny jacka av butiken eller att de lagar den. Det finns också möjlighet att häva köpet eller begära prisavdrag, men detta gäller bara om omleverans eller avhjälpande inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid (28–29 § KkL). För hävning krävs dessutom att felet är av väsentlig betydelse för dig, vilket är ett högt krav och jag tror att det kan bli svårt att hävda i ditt fall.

Vad du kan göra nu

Du kan använda argumenten ovan i ett försök att få jackan omlevererad av butiken och viktigt är att du reklamerar felet till butiken inom två månader från att du upptäckte det. Om du inte kommer överens med butiken om omleverans eller annan påföljd kan du alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan driva tvisten åt dig gratis. Deras avgörande är inte tvingande för butiken att följa, men vanligtvis gör de det. Det finns alltid möjlighet att skicka in en stämningsansökan mot butiken vid allmän domstol. Om du väljer att göra det råder jag dig att söka vidare rådgivning. Det kan du göra via info@lawline.se.

Hoppas att det gav dig svar på din fråga och tveka inte att höra av dig till oss om du har fler funderingar!

Ludvig MontanRådgivare