Fel i vara p.g.a bilförsäljares uteblivna uppgifter?
Hallå där! Jag köpte en begagnad men nyare bil för åtta månader sedan utav en märkeshandlare. Jag har nu upptäckt att bilen har brukats vid kundevent på bana av ca. 40 kunder, vilket säljaren aldrig upplyste mig om. De uppgifter han gav mig när jag frågade vid köpet var att den hade använts som en tjänstebil av en anställd i företaget. Kan jag yrka på någon form av förlängd garanti, prisavdrag eller dylikt, då jag anser att säljaren borde upplyst mig om dessa detaljer?
Lawline svarar
Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Förutsatt att du har köpt bilen som privatperson av denna märkeshandlare så blir konsumentköplagen tillämplig, eftersom att du räknas som en konsument och märkeshandlaren som en näringsidkare. Om bilen är ny eller begagnad spelar då ingen större roll i lagens mening.
För att du ska kunna göra gällande något anspråk mot säljaren, så måste man först konstatera att det rör sig om ett fel i varan som du har köpt. I 19§ 1 stycket (se https://lagen.nu/1990:932#P19S1) så finns en bestämmelse om fel i varan som handlar om de uppgifter som säljaren har lämnat, antingen vid marknadsföringen av varan eller vid och i samband med själva köpet. Om varan inte överensstämmer med de uppgifter som säljaren har lämnat, så anser man att det finns ett fel i varan. Denna bestämmelse gäller dock inte om säljaren kan bevisa att uppgifterna inte har inverkat på köpet, vilket kan utläsas av 3 stycket i paragrafen. Det är då säljaren som har bevisbördan för att visa att utelämnandet av uppgifterna ändå inte skulle ha påverkat ditt köp av varan. Om han inte kan göra det, så föreligger ett fel i varan enligt 19§.
Om varan då kan konstateras vara felaktig enligt det ovan nämnda, så har du enligt 22§ rätt till vissa påföljder på grund av detta. Se till att kontakta säljaren omgående efter att du fått reda på ”felet”, eftersom att det måste göras inom skälig tid (23§, där inom två månader från att felet upptäcktes alltid räknas som skälig tid). De påföljder som du har rätt till enligt 22§ är bland annat avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för avhjälpande av fel eller att häva köpet. Eftersom att det inte verkar vara något materiellt fel på din bil mer än att den har blivit använd i större utsträckning än vad du informerades om vid köpet, så framstår prisavdrag som den lämpligaste påföljden. Prisavdraget (28§) ska svara mot felet, det vill säga att det ska beräknas på objektiva grunder och motsvara skillnaden i pris mellan den felaktiga varan och en normal vara. Eftersom att du redan har betalat för varan så kommer prisavdraget istället innebära att du får tillbaka en sådan summa.
Vad gäller garantier så är det ingenting som finns reglerat i lag, utan det är helt upp till varje säljare att erbjuda en garanti för sina varor om de så önskar. Således har du en möjlighet att förhandla fram en förlängd garanti med din säljare om ni båda skulle finna att det är den bästa lösningen.
Hoppas att detta var till hjälp!
Med vänliga hälsningar,