FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/07/2013

Fel i vara och hävningsrätt enligt köplagen.

Hej Lawline Har en fråga om ett husvagnsköp via blocket, nu 3 månader efter köp upptäcker jag att skåpen släpper från väggarna. och att dom var uppgillrade inför försäljning. finns det något sätt att återkalla köpet och i så fall hur. Med vänlig hälsning Peter

Lawline svarar

Hej Peter,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Som jag förstår din fråga har du köpt din husvagn på blocket av en privatperson. Då gäller köplagen och inte konsumentköplagen. Köplagen ger generellt ett sämre skydd för köparen.

Först och främst skall det konstateras att en vara, exempelvis din husbil, skall kunna användas på det sätt som den är ägnad att användas för samt stämma överens av vad som följer av avtalet. Detta framgår av 17§ köplagen.

Köplagen innehåller emellertid en undersökningsplikt. Om det är så att köparen i detta fall har uppmanat dig att undersöka husvagnen får du inte åberopa fel som du borde ha märkt vid denna undersökning. I ditt fall säger du att luckorna var uppgillrade vilket låter som en gjort för att det inte skulle upptäckas.

Den juridiska svårighet som du kan råka på är att du skall ha undersökt husvagnen direkt när du tagit hand om den. Detta är obligatoriskt till skillnad från undersökningsplikten före köpet. Detta är undersökningsplikten efter köpet. Om det är så att du borde har märkt felet då börjar din reklamationsfrist att löpa och du måste du reklamera inom skälig tid. Allt detta framgår av 31-32 §§ köplagen.

Låt oss säga att du inte kunde upptäcka felen före ens nu. Då gäller det att reklamera varan till köparen. När det gäller att återkalla köpet är detta den sista utvägen enligt köplagen (hävningsrätt) - men om du avtalat annat med köparen gäller det. Först skall säljaren ges en möjlighet att avhjälpa felet eller förta omleverans. Detta framgår av 34 § köplagen. Om nu detta inte kommer på tal gäller prisavdrag eller hävning.

Hävningsrätten är emellertid lite svårare att få igenom eftersom det krävs att felet (alltså att skåpluckorna släpper från väggarna) är av väsentlig betydelse för dig och att säljaren insåg detta. Men det finns givetvis en möjlighet.

Mitt tips är att söka avhjälpande av säljaren och annars att du får ett prisavdrag som motsvarar en husvagn där skåpluckorna släpper från väggarna.

Lawline RådgivareRådgivare