FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/02/2022

Fel i vara när säljaren visar annan produkt än vad som sedan levereras?

Du erhåller en offert på produkt A. Du känner att du vill kunna se och känna på produkten före beslut. Säljaren tipsar dig om var du kan göra detta. Du blir visad produkten och Säljaren följer upp besöket för att förhöra sig om dina intryck. Vid leverans får du en annan produkt.

Det visar sig att produkt A finns i 2 versioner. Den du har blivit visad och trott dig beställa är version 2. Den du har fått offert på är version 1. Vid visningen fanns endast version 2 att titta på. Hur är rättsläget här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag

Eftersom det inte framgår om personen i fråga har köpt produkten i egenskap av privatperson eller näringsidkare så utgår jag ifrån att det är det sistnämnda. Detta gör att köplagen (härefter förkortad som KöpL) är tillämplig. Om det istället skulle vara i egenskap av privatperson så blir istället konsumentköplagen tillämplig. Utfallet kommer att bli detsamma, men med andra tillämpliga lagrum. Därtill kommer då lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) att bli tillämplig, eftersom jag uppfattar din frågeställning som att personen i fråga har träffat ett avtal på distans.

Fel i vara?

I detta fall kan varan sägas avvika från vad köparen "med fog" kunnat förutsätta, det vill säga vad denna haft anledning att förutsätta. Detta medför att varan är att betrakta som felaktig, helt enkelt för att köparen haft anledning att tro att den vara som denne köpte var den som säljaren visade upp innan köpet (17 § tredje stycket och 18 § KöpL).

Påföljder

Eftersom varan är att betrakta som felaktig så får köparen göra påföljder gällande, förutsatt att denne meddelar säljaren om felet inom skälig tid efter att han/hon märkt eller borde ha märkt felet (30 och 32 § KöpL). Vad skälig tid är beror på omständigheterna i det enskilda fallet (typ av vara, vilket slags fel det är etc.), och en konsument anses i regel ha längre tid på sig än en näringsidkare.

De felpåföljder som kan bli aktuella i detta fall är omleverans, vilket köparen har rätt att kräva om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta (34 § andra stycket KöpL). Med väsentlig betydelse brukar man tala om att köparen ska ha förlorat den huvudsakliga nyttan som han förväntade sig av köpet. Huruvida det kan anses föreligga i detta fall beror på hur mycket versionerna faktiskt skiljer sig åt.

Om omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen så har köparen istället rätt att kräva prisavdrag eller att häva köpet (37 § KöpL). Prisavdraget ska då motsvara skillnaden mellan priset för varan i det avtalsenliga skicket och det aktuella skicket (det vill säga i fallet skillnaden mellan versionerna) (38 § KöpL). För att få häva köpet krävs det även här att felet är av väsentlig betydelse och att säljaren insett eller borde ha insett detta (39 § KöpL). Därtill kan det finnas möjlighet till skadestånd om man har haft några merkostnader etc. till följd av felet (40 § KöpL).

Distansavtalslagen

Om det är fråga om en konsumentsituation så blir, förutom konsumentköplagen, distansavtalslagen som sagt tillämplig (1 kap. 1 § distansavtalslagen). Detta medför att man som konsument har rätt att frånträda avtalet i 14 dagar från det att man får varan i sin besittning 2 kap. 10 och 12 § distansavtalslagen).

Sammanfattning

I den situationen som du anger så är varan att betrakta som felaktig. Detta ger köparen rätt till att göra felpåföljder gällande. Vilka påföljder som faktiskt är möjliga att kräva beror dock på de närmare omständigheterna. Är det fråga om ett konsumentavtal så finns det därtill en ångerrätt eftersom avtalet (vad jag uppfattar det som) är träffat på distans.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare