Fel i vara

2016-03-28 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Köpte en husbil i december av en husvagn och husbilsfirma och fick 6 månaders garanti på den, har nyss upptäckt en fuktskada i golvet och troligtvis i väggen bak, fuktskadan fanns garanterat där när jag köpte den då golvet är helt ruttet.Jag ska åka och visa upp den kommande vecka, om dom säger att dom vill ta in den för reparation direkt och vi står utan husbil i vår och eventuellt sommar om det vill sig illa, kan jag kräva nån sorts ersättning eller återköp?Vill ju absolut inte stå utan husbil i vår/sommarMed vänlig hälsning/Jesper
SVAR

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vid fel i vara gäller enligt konsumentköplagen en rätt både för köpare och säljare att i första hand vidta reparation eller omleverans av varan, 26-27§§ KKL. Säljaren ska då vidta reparationen inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för dig. I förarbetena till konsumentköplagen anges att om en köpare vid reparation hindras använda varan under en längre tid (längre än en vecka om särskilda förutsättningar inte föreligger) kan du som köpare istället göra gällande prisavdrag eller hävning av köpet enligt 28-29§§ KKL. Dock kan säljaren genom att erbjuda dig en annan husbil under reparationen minska olägenheten för dig och således kunna utnyttja sin rätt att avhjälpa felet och inte ge dig rätt till prisavdrag eller hävning.

Hoppas du får en fin sommar med husbilen!

Johanna Gustafsson
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1028)
2020-06-30 Får företag debitera en undersökningsavgift, om inget fel i produkten hittas vid felundersökning?
2020-06-30 Reklamationstid - Bilköp?
2020-06-30 Återbetalning av handpenning på bilköp.
2020-06-30 full återbetalning för inställt evenmang pga corona

Alla besvarade frågor (81635)